گروه بین الملل: 70 هزار پلیس و نیروهای امنیتی مصری، مسئولیت تامین امنیت قبطی‌ها برای مشارکت در مراسم میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را به‌عهده داشتند.

پلیس

 به نوشته روزنامه الحیات، دستگاه امنیتی مصر از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه گذشته با تشدید اقدامات امنیتی در اطراف کلیساها در مناطق مختلف کشور، زره‌پوش‌ها و خودروهای نظامی فراوانی را در میدان‌های اصلی شهر مستقر کرد.
منابع امنیتی مصر تصریح کردند که 70 هزار نفر از نیروهای پلیس حمایت شده با خودروهای نظامی و کارشناسان مواد منفجره، در بزرگ‌ترین عملیات امنیتی شهری در مصر به‌منظور تامین امنیت کلیساها شرکت کردند. مقام‌های امنیتی مصر همچنین با برپایی پست‌های بازرسی، هرگونه توقف خودرو در اطراف کلیسا‌ها را ممنوع کرده و شرکت‌کنندگان در جشن میلاد را پیاده راهی کلیساها کردند.

در انفجار انتحاری نخستین روز از سال میلادی جدید در مقابل کلیسای قدیسین در کوی سیدی بشر در شهر اسکندریه در شمال مصر، 23 مسیحی کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.در همین حال، دستگاه امنیتی وابسته به وزارت کشور مصر با انتشار تصاویری ترمیم شده از چهره فرد مظنون به انجام عملیات انتحاری، عمر وی را بین 23تا 25 سال تخمین زد و از شهروندان مصری خواست تا هرگونه اطلاعات درباره وی را در اختیار پلیس قرار دهند. منابع امنیتی، وزن مواد منفجره به‌کار گرفته شده در این انفجار را بین 20 تا 25 کیلوگرم برآورد کردند.

در این میان، عبدالمجید محمود دادستان کل مصر با رد شناسایی عامل انتحاری این حمله، تاکید کرد که پس از اطلاع از نتایج تحقیقات و پرسش از مجروحان و افراد امنیتی مستقر در محل انفجار و نیز اهالی منطقه، مشخص شد که هیچ کدام از آنها از کیفیت این انفجار یا فرد دست داشته در آن اطلاعی ندارند. از سوی دیگر، رهبر قبطی‌های ارتدوکس در مراسم جشن میلاد عیسی مسیح (ع) در مرکز مسیحی قبطیان در حومه عباسیه در شرق قاهره که با حضور گروه‌های مختلف مصری برگزار شد، شرکت کرد. بابا شنوده سوم در سخنرانی خود در این مراسم، با قدردانی از ابراز همدردی و همبستگی مسلمانان با مسیحیان، پیام حضرت عیسی مسیح را گسترش عشق و محبت به انسانیت برشمرد.

در همین حال، محمد بدیع رهبر جماعت اخوان‌المسلمین مصر حمله خونین به کلیسای قدیسین اسکندریه را نه جنایت در حق یک گروه دینی و نه حمله به قبطی‌ها بلکه تجاوزی گناه آلوده علیه وحدت ملی، همزیستی مشترک و حریم و امنیت و ثبات کشور برشمرد. از سوی دیگر، کشف یک بسته پر از میخ در داخل کلیسایی در استان منیا در جنوب قاهره، ترس و وحشت شرکت‌کنندگان در مراسم کلیسا را باعث شد. منابع امنیتی تصریح کردند که یک نظافتچی در کلیسای انبا انتونیو در منیا در جنوب قاهره یک پاکت پر از میخ را داخل کلیسا پیدا کرده اما پس از انجام تحقیقات لازم مشخص شد حاوی هیچ‌گونه مواد منفجره‌ای نیست.

کد خبر 125159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز