گروه سیاسی: مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور، تصمیم محمود احمدی‌نژاد مبنی بر خداحافظی با 14 نفر از مشاوران خود را یک امر کاملا طبیعی خواند و تاکید کرد: اتفاقی غیرعادی رخ نداده است

javanfekr

علی‌اکبر جوانفکر با بیان اینکه برخی از این افراد پا به سن بازنشستگی گذاشته و در واقع خود متقاضی خداحافظی و کناره‌گیری از این سمت بودند، گفت: بعضی از آنها نیز مسئولیت‌های اجرایی داشتند و در جاهای مهمی مشغول به انجام وظیفه هستند و در واقع از حوزه مشاوره فاصله گرفته بودند و وقتی برای این موضوع نداشتند. جوانفکر با تاکید بر اینکه این یک موضوع کاملا عادی و طبیعی است، افزود: به‌طور طبیعی رئیس‌جمهور افراد جدیدی را در حوزه مشاوره جایگزین آنها خواهد کرد.

مشاور نبودم که برکنار شوم

در سوی دیگر اما مهدی چمران که نامش در فهرست مشاوران برکنارشده رئیس‌جمهور اعلام شده بود، گفت که بنده ‌‌مشاور رئیس‌جمهور نبودم که ‌لغو شده باشد. به گزارش فارس، چمران تاکید کرد: احمدی‌نژاد در دولت نهم برای بنده حکم مشاور ‌صادر کرده بود اما به‌دلیل اینکه طبق مصوبه مجلس، اعضای شورای شهر نمی‌توانند مشاوران رئیس‌جمهور باشند، ‌این حکم خودبه‌خود لغو شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: به‌دلیل مصوبه مجلس، حتی آقای زریبافان و خانم سلطانخواه نیز در دوره شورای شهر دوم از سمت مشاور رئیس‌جمهور کنار رفتند و در شورا ماندند. چمران درباره اینکه آیا در دولت دهم برای شما حکم مشاور صادر شده بود؟ تأکید کرد که در دولت دهم هیچگونه حکم مشاور رئیس‌جمهور برای بنده صادر نشده ‌و اصلاً نمی‌توانسته صادر شود، زیرا کسی که عضو شوراست، نمی‌تواند مشاور رئیس‌جمهور باشد.

آنها که بی‌خبر بودند

محمدرضا اعتمادیان از مشاوران برکنار شده نیز در گفت‌وگویی تایید و تاکید کرد: رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای از زحمات دوستان تقدیر و تشکر کرده و آنها را برکنار کردند. اعتمادیان که به‌علت بیماری قلبی در بیمارستان بستری است با اعلام این مسئله که یک ساعت قبل، خبر برکناری خود را شنیده و در نامه رئیس‌جمهور دیده است به پایگاه اینترنتی فردا گفت: پیش از این صحبتی با بنده در این خصوص‌نشده بود.

مشاور سابق امور اصناف رئیس‌جمهور نیز با تایید خبر برکناری‌اش اعلام کرد پیش از این صحبتی با وی درخصوص این موضوع نشده بود. ابوالفضل توکلی بینا که عضو مؤسس و شورای مرکزی موتلفه اسلامی است، در دولت‌های گذشته نیز مشاور رئیس‌جمهور بوده است و به گفته خودش از ابتدای دولت نهم با بازنشستگی اجباری کنار گذاشته شده اما مجددا و با حکم دوباره احمدی‌نژاد به مشاورت خود ادامه داده است.

مهدی کلهر نیز پیش از این با اشاره به جلسه روز شنبه خود با محمود احمدی‌نژاد و پایان همکاری خود با نهاد ریاست‌جمهوری به‌عنوان مشاور گفت: من 3 ماه قبل تقاضای بازنشستگی خود را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده بودم. کلهر ادامه داد: البته این برکناری تنها شامل منصب مشاوری است و به‌عنوان مثال آقای رویانیان به‌عنوان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت و همچنین خود من نیز به‌عنوان عضو فرهنگستان هنر همچنان مشغول خدمت هستم.این مشاور سابق رئیس‌جمهور درعین حال از دلیل چنین تصمیمی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

آنها که رفتند

پس از 2 روز اخبار غیررسمی، روز یکشنبه 12 دی 89، احمدی‌نژاد در نامه‌ای رسمی از خدمات و همکاری 14 مشاور خود ‌مجتبی رحماندوست، داوود دانش‌جعفری، سید‌کاظم وزیری‌هامانه، محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، سوسن کشاورز، محمد رویانیان، مهدی چمران، مهدی کلهر، علی‌اصغر زارعی، ابوالفضل توکلی‌بینا، محمدرضا اعتمادیان، مهدی مصطفوی، محمد ستاری وفایی و علی منتظری تشکر کرد و پایان کار آنها در ساختمان کوثر و بقیه دفاتر در مجموعه ریاست‌جمهوری اعلام شد.

مجتبی رحماندوست 56 ساله مشاور رئیس‌جمهور در امور ایثارگران بود. او علاوه بر این یکی از اعضای فرهنگستان هنر و دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین است. مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و معاونت فرهنگی بنیاد مستضعفان و جانبازان از جمله مسئولیت‌های گذشته او بوده است.

داوود دانش‌جعفری 56 ساله مشاور عالی در امور اقتصادی بود. او در سال 84 با 216 رای موافق نخستین وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد شد اما در فروردین 87 همزمان با زمزمه رفتن مصطفی پورمحمدی از وزارت کشور، اخبار غیررسمی از رفتن دانش‌جعفری از وزارتخانه اقتصاد به گوش ‌رسید. اگر چه غلامحسین الهام سخنگوی وقت دولت، این رفتن‌ها را دروغ سیزده نوروز خواند اما هردو وزیر به‌زودی و در همان بهار از این وزارتخانه رفتند. دانش‌جعفری از ابتدای دولت دهم همکاری خود را با دولت احمدی‌نژاد قطع کرده بود.

سید‌کاظم وزیری‌هامانه 65 ساله مشاور امور نفت‌وگاز رئیس‌جمهور بود. وزیری‌هامانه نیز در کابینه سال 84 احمدی‌نژاد از مجلس هفتم رای اعتماد گرفت اما مرداد 86 با پافشاری بر مواضع خود در حفظ هویت صنعت نفت از سمت خود برکنار شد تا غلامحسین نوذری جای او را بگیرد.

محمدجواد حاج علی‌اکبری مشاور سابق امور جوانان رئیس‌جمهور، درحالی‌که در سال 84 نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بود با حفظ سمت و با حکم احمدی‌نژاد رئیس سازمان ملی جوانان شد. گفته می‌شود که به او پیشنهاد شده است که به‌عنوان روحانی مستقر در برلین مشغول فعالیت شود.

پیش از آن خبرهایی درباره پیشنهاد حضور او در مرکز اسلامی هامبورگ بود. مرکز برلین، زیر مجموعه مرکز اسلامی هامبورگ است. مدیریت مرکز اسلامی هامبورگ در سال‌های دور به‌عهده شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد بهشتی بود. سوسن کشاورز 45 ساله مشاور امور تعلیم و تربیت رئیس‌جمهور بود. کشاورز نخستین زنی بود که در مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت سخنرانی کرد.او گزینه وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت دهم بود اما مجلس هشتم به او رای اعتماد نداد و کشاورز از تصدی پست وزارت بازماند.

محمد رویانیان که نخستین فرمانده پلیس ۱۱۰ بود در سال 80 فرمانده پلیس راه شد. وی در سال ۱۳۸۴ رئیس پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی کشور شد و از سال ۱۳۸۶ با حکم محمود احمدی‌نژاد رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور است. رویانیان اما با یک حکم دیگر علاوه بر مشاور رئیس‌جمهور، به چندشغله‌های دولت پیوست. او نیمه مهر سال‌جاری با حکم مصطفی محمدنجار، قائم‌مقام وزیر کشور در بخش حمل‌ونقل شد.

در ادامه فهرست مشاوران کنارگذاشته‌شده، از مهدی چمران که خود را مشاور رئیس‌جمهور نمی‌داند به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور شوراها نام‌برده شده است. مهدی چمران از زمستان 84 در فهرستی موسوم به آبادگران وارد شورای شهر تهران شد و ریاست آن را به‌عهده گرفت. در کارنامه او معاونت فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا و مشاورت تحقیقات علمی رئیس ستاد فرماندهی کل قوا به‌چشم می‌خورد.

مهدی کلهر نیز مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور بود که برکنار شد. او پیش از این حکم دیگری هم داشت؛ کلهر عضو نماینده دولت در شورای نظارت بر صداوسیما بود که اوایل آبان 89 با برکناری از آن سمت جای خود را به حسین مظفر داد.

علی‌اصغر زارعی نیز از مشاوران برکنارشده اخیر است. زارعی نماینده تهران در مجلس هشتم است که در سال 86 در فهرست حامیان دولت موسوم به رایحه خوش خدمت به صحن ساختمان هرمی بهارستان راه‌یافت. ابوالفضل توکلی‌بینا 77ساله و محمدرضا اعتمادیان 72 ساله نیز مشاوران امور اصناف و بازرگانی رئیس‌جمهور بودند. این دو عضو ارشد موتلفه اسلامی از مشاورانی بودند که یکی 20 سال و دیگری 13 سال مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند اما حالا دیگر نیستند.

مهدی مصطفوی نیز که از فهرست مشاوران رئیس‌جمهور خط خورد، در پاییز سال 1386 از قائم مقامی منوچهر متکی وزیر خارجه وقت به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منصوب شد. در آخرین روز مهرماه 86 همچنین احمدی‌نژاد در حکمی مصطفوی را با حفظ سمت ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور منصوب کرد.

کد خبر 124857

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز