دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: قیمت نان‌های حجیم و نیمه حجیم تثبیت شده اما به‌دلیل افزایش 40 درصدی هزینه تمام‌شده تولید، کاهش نمی‌یابد.

نان

با وجود وعده‌های پیشین برخی مسئولان و دست‌اندرکاران بازار نان در زمینه کاهش قیمت نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم پس از یکسان‌سازی و کاهش نرخ آرد، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره تولید‌کنندگان نان حجیم و نیمه حجیم استان تهران از عدم‌امکان کاهش نرخ این نان‌ها به‌دلیل افزایش 40درصدی سایر هزینه‌های تمام شده تولید خبر داد.

میر‌علی سیف در مورد امکان کاهش قیمت نان‌های حجیم و نیمه حجیم پس از اصلاح قیمت‌ها و کاهش نرخ آرد مورد نیاز این واحدها از 400 به 360تومان گفت: با وجود کاهش 40تومانی نرخ هر کیلوگرم آرد مورد نیاز این واحدها، قیمت سایر نهادهای تولید نان حجیم و نیمه حجیم با افزایش 40درصدی مواجه شده است.

افزایش قیمت هر حلب روغن از 16هزار تومان به 30 هزار تومان، دو برابر شدن نرخ خمیرمایه و افزایش قیمت این ماده اولیه تولید به بیش از 6هزار تومان، گران شدن نرخ مواد بهبود دهنده، نایلکس و افزایش دستمزد تولید از جمله هزینه‌هایی است که در افزایش قیمت تمام شده تولید نان حجیم و نیمه حجیم مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ آرد تاثیر چندانی در کاهش قیمت تمام شده نان‌های حجیم و نیمه حجیم نداشته تا کاهش قیمت در این محصولات را شاهد باشیم، افزود: پس از آزاد‌سازی، نرخ‌های مصوب انواع نان حجیم و نیمه حجیم اعلام شده و پس از هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح نرخ آرد و نان نیز قیمت‌ها تثبیت‌شده و کاهش یا افزایشی نداشته است.

سیف، وضعیت تامین آرد مورد نیاز تولید نان حجیم و نیمه‌حجیم را مطلوب و رقابتی دانست و تصریح کرد: با رقابتی شدن بازار آرد این واحدها اکنون مشکلی از نظر کیفیت یا میزان آرد مورد نیاز وجود ندارد و واحدها می‌توانند آرد مورد نیاز خود را با کیفیت بهتر از کارخانه‌ها تامین کنند. نایب رئیس هیأت‌مدیره تولید‌کنندگان نان حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران، آخرین نرخ نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم را به شرح جدول زیر اعلام کرد:
باگت فرانسوی 400 تومان
باگت فرانسوی کنجدی 450 تومان
باگت فرانسوی بزرگ 450 تومان
ساندویچی فرانسوی کوچک 200 تومان
ساندویچی فرانسوی بزرگ 400 تومان
هات داگ 100 تومان
باگت معمولی 300 تومان
بربری ماشینی 500 تومان
همبرگری 200 تومان

سومین روز هفته بهبود کیفیت نان

جلسه وزیر بازرگانی با رئیس اتحادیه نانوایان و سایر مسئولان ذیربط در سومین روز هفته بهبود کیفیت نان در حالی برگزار شد که 2 روز ابتدایی این هفته در سکوت سپری شده بود. به گزارش همشهری، با گذشت 2 هفته از اصلاح قیمت‌های آرد، نان عرضه‌شده به مردم کماکان فاقد کیفیت لازم است.

به گفته نانواها نوع آرد مصرفی تاثیر بسزایی در کیفیت نان دارد و با توجه به توزیع حواله آرد یارانه‌ای، نانوایی‌ها عملا تا پایان دی‌ماه امکان انتخاب آرد مورد استفاده را ندارند. هفته جاری از سوی وزارت بازرگانی به‌عنوان هفته بهبود کیفیت نان نامگذاری شده‌است.

کد خبر 124852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز