گروه اقتصادی: احتمال تعطیلی واحدهای نانوایی و درخواست رسمی اتحادیه نانوایان از شهرداری مبنی بر تغییر کاربری برخی از واحدهای نانوایی، داستان نان را وارد فاز تازه‌ای کرد.

نان

به‌نظر می‌رسد مردمی که تا امروز نگران کیفیت نان بودند، پس از این دغدغه تامین نان بدون توجه به قیمت را نیز داشته‌باشند. هدفمند‌سازی‌ یارانه آرد و نان نه تنها موجب بهبود کیفیت نان و افزایش درآمد واحدهای نانوایی نشد بلکه با کاهش تقاضا موجب قوت گرفتن تعطیلی برخی از واحدها شده‌است؛ موضوعی که مانند کیفیت نان شاید پیش‌از این برای دست‌اندرکاران مدیریت بازار نان مهم نبود. رئیس اتحادیه نانوایان تهران، تعطیلی برخی از واحدها را با توجه به کاهش تقاضا، محتمل دانست و به همشهری گفت: پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌های آرد و نان، درخواستی از شهرداری برای تغییر کاربری واحدهایی که در آستانه تعطیلی قرار دارند داشته‌ایم.

حسین نظری ادامه داد: تعطیلی نانوایی‌ها منع قانونی ندارد و برای اینکه مالکان پس از تعطیلی بتوانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند درخواست تغییر کاربری به شهرداری ارسال شده است. نظری، تعداد نانوایی‌های در آستانه تعطیلی را نامعلوم دانست و افزود: قبل از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها نیز بحث تغییر کاربری مطرح بود ولی با کاهش تقاضا برای نان این بحث جدی‌تر دنبال می‌شود.

تعطیلی اجتناب ناپذیر است

تعطیلی واحدهای نانوایی پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها موضوعی بوده که متولیان امر قبل از اجرای قانون به آن واقف بوده‌اند و به گفته خود برای آن تدابیری نیز اندیشیده‌اند. معاون وزیر بازرگانی با بیان این مطلب که تعطیلی واحدهای نانوایی اجتناب‌ناپذیر است به همشهری گفت: در دولت‌های گذشته مجوز واحدهای نانوایی بیش از نیاز صادر شده است و با توجه به کاهش تقاضا برای نان برخی از این واحدها طی یک پروسه زمانی 6 ماهه تعطیل خواهند شد.

حمید علیخانی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای مقابله با این مشکل، ادامه داد: موافقت با تغییر شغل این واحدها یکی از اقداماتی است که در این رابطه صورت خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، تجمیع نانوایی‌ها را یکی دیگراز اقدامات قابل اجرا دانست و افزود: با توجه به تجربه موفق عرضه نان در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها، واحدهایی که تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد می‌توانند عاملیت توزیع سایر واحد‌ها و یا تولید‌کنندگان نان صنعتی را بگیرند.

کد خبر 125276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز