دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

اگر محاسن و معایب نزدیک به 50 سال از تاریخ نان کشور که در سمینارها و جراید کشور که قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن مطرح شده را مورد بازنگری و ارزیابی قرار دهیم و واقعیت‌ها را آنطور که بوده بیان کنیم، ضمن اینکه در تعیین نقشه راه آینده به خطا نمی‌رویم بلکه زمینه قضاوت عجولانه را فراهم نکرده و عملکرد گذشتگان به‌ویژه 30 سال تاریخ انقلاب اسلامی را یکباره سیاه و تیره نشان نخواهیم داد.

نانوایی

چرا که در این صورت آیندگان نیز با ما چنین خواهند کرد که مطلوب کشور عزیزمان نیست. برهمین اساس در این نوشتار تلاش شده است تا اقدامات انجام شده در این حوزه در بخش‌های مختلف شرح داده شود.

الف: بخش نانوایان

1- همواره زحمتکشانی بوده‌اند که در گرما و سرما و در هنگامی که همگان در خواب‌شیرین بوده‌اند بیدار بوده و نسبت به تهیه نان گرم برای مصرف مردم اقدام کرده‌اند و سلامتی خود را قربانی این کار طاقت‌فرسا کرده‌اند تا سفره هیچ هموطنی حتی در شرایط سخت انقلاب اسلامی و جنگ‌تحمیلی بدون نان نماند.

2- در هر شغل و صنفی، افرادی هستند که بی‌توجه به وظایف خود هستند و نانوایان نیز از این امر مستثنی نیستند. اما به جرات می‌توان گفت در این شغل که همواره محل رجوع خانواده‌ها در سه وعده روزانه است جزو بهترین و نجیب‌ترین اقشار هستند به‌گونه‌ای که هرگاه به خواسته‌های بحق آنها توجه شده بهترین پاسخ را داده‌اند و در مقاطعی هم که احیانا تخلفی انجام می‌گیرد معمولا منشأ آن را بایستی در جایی خارج از نانوایی جست‌وجو کرد.

ب: آسیابانی

به جرات می‌توان گفت صنعت آرد کشور از قبل از انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی از نظر کمی پاسخگو بوده اما از نظر کیفی تحول چشمگیری در این حوزه صورت نگرفت. هر چند که زیر بمباران و در سخت‌ترین شرایط با ملت شریف ایران همراهی کردند و اجازه ندادند هیچ‌گونه‌ای وقفه‌ای در امر تهیه آرد کشور ایجاد شود لکن پس از جنگ تحمیلی و در دوران بازسازی، با احداث کارخانه‌های جدید آردسازی و به‌کارگیری جدیدترین تکنولوژی، تحولی شگرف در این صنعت به وجود آوردند که از نظر بهداشتی و کیفی با پیشرفته‌ترین کشورها رقابت می‌کند.

ج: صنوف و صنایع وابسته به گندم و آرد

با احداث کارخانجات جدید آردسازی نیاز این بخش به‌طور کامل و مطلوب و حتی فراتر از نیاز، تأمین و تولیدات صنفی شکوفا شد. در این بخش سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفت به نحوی که توانستیم در این صنایع به‌ویژه ماکارونی، بیسکوئیت، شیرینی و شکلات بجای اینکه واردکننده باشیم به صادر کننده تبدیل شویم. (فراموش نکنیم در گذشته و در مقاطعی آرد مورد نیاز صنوف و صنایع از خارج از کشور تأمین می‌شد).

د: اقدامات دولت

1- تحولاتی که در امر خرید گندم از کشاورزان پس از انقلاب اسلامی صورت گرفت و حمایت‌هایی که از آنها در تمام مقاطع صورت گرفت برهیچ‌کس پوشیده نیست. فراموش نکنیم در گذشته یا تولید گندم نداشتیم و یا اگر تولید داشتیم مشکلات زیادی در تحویل و ذخیره‌سازی به‌موقع وجود داشت، به نحوی که خرید یک میلیون تن گندم در سال 1368 بالغ بر 9 ماه به طول انجامید. در واقع با اقداماتی که شروع آن در دوران بازسازی صورت گرفت و ادامه آن تاکنون، در حال حاضر بالغ بر 10 میلیون تن گندم در فاصله‌ای کمتر از 5 ماه از کشاورزان خریداری و ذخیره‌سازی می‌شود.
2- تأمین نقدینگی بهای گندم خریداری شده از کشاورزان جزو اولویت‌های تمام دولت‌های دوران انقلاب بوده و به برکت انقلاب مقدس اسلامی و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور، پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان انجام شد.
3- تأمین مواد اولیه کیسه‌های آرد و استاندارد کردن کیسه‌ها و وزن آنها و همچنین تقلیل وزن از 80 کیلوگرم به 40کیلوگرم که نقش بسیار مهمی در سلامت جسمانی کارگران نانوایی و حمل‌ونقل داشته است.
4- راهبری و ایجاد تسهیلات لازم در زمینه شیوه خرید آرد نانوایان و پرداخت وجه آن و جلوگیری از ایاب و ذهاب مکرر (حداقل 60 هزار نانوایی و 3نوبت در ماه) از طریق ارسال حوالجات به‌وسیله پست و پرداخت وجه آرد در نزدیک‌ترین بانک محل به نانوایی.

و اما کلام آخر

اقدام شجاعانه دولت در زمینه هدفمندسازی یارانه گندم، آرد و نان قابل تحسین و از آرزوهای همیشگی بوده است. لکن بایستی توجه داشته باشیم که هنوز در آغاز راه هستیم و اگر نقشه راه را درست ترسیم نکنیم و وظایف هر بخش را روشن ننماییم یا با سیاه جلوه دادن گذشته و بی‌توجهی به اقدامات گذشتگان و اینکه تصور کنیم صرفا با اصلاحات قیمتی (آنهم نه به صورت کامل، چرا که در بخش صنوف و صنایع غیرنان و آزادپزان که مشمول یارانه نبودند در اقدام اخیر به ازای هر کیلو آرد حدود یکصد تومان یارانه تخصیص یافت که این نوعی عقب‌گرد است) به ایده‌آل‌های رؤیایی خواهیم رسید و از طرف دیگر با دادن وعده به مردم توقع ایجاد کنیم، در آینده با کارنامه‌ای مواجه خواهیم شد که نسل آینده قضاوت خوبی درباره ما نخواهد کرد. چرا که در سال‌هایی هم که گندم، آرد و نان مشمول یارانه نبود (قبل از انقلاب) مشکلات عدیده‌ای وجود داشت که ریشه در مسایل فرهنگی، اقتصادی و... دارد. بنابراین مطلوب است که مدبرانه و با به‌کارگیری همه پتانسیل‌های موجود در کشور و خارج از احساس و هیاهو به این مهم پرداخته و تصمیم‌سازی کرد تا کارنامه قابل قبولی در پیش داشته باشیم.

اکبر شریفی- قائم‌مقام اسبق وزیر بازرگانی در تعزیرات حکومتی ویژه گندم، آرد و نان

کد خبر 131335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز