گروه اقتصادی: با گذشت چند ماه از اصلاح نرخ آرد و نان، محقق نشدن وعده‌های مسئولان برای بهبود کیفیت گلایه‌های نانوایان و مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است.

نانوا یی

 

با وجود این اکنون زمزمه‌های افزایش مجدد قیمت گندم، آرد و نان به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که البته معاون وزیر بازرگانی آن را تایید نمی‌کند.به گزارش خبرنگار ما، افت شدید کیفیت نان که حتی گلایه‌های برخی مسئولان دولتی را نیز به‌دنبال داشته، موجب افزایش مجادلات و انتقادهای مردم و نانوایی‌ها در زمینه افزایش قیمت و افت کیفیت این محصول شده است.بسیاری از واحدهای نانوایی با انتقاد از کیفیت نامرغوب آرد عرضه شده توسط کارخانه‌ها این امر را عامل اصلی افت کیفیت نان قلمداد کرده و معتقدند میزان افزایش نرخ نان قادر به پوشش هزینه‌ آرد و تولید نان نیست. از سوی دیگر، کاهش وزن چانه خمیر توسط برخی واحدهای نانوایی و استفاده از آرد نامرغوب روند افت کیفیت و افزایش ضایعات نان را تشدید کرده است.

با وجود این، گرچه افزایش پیشین قیمت نان تاثیری در بهبود کیفیت این محصول نداشته است اما اخیرا اخبار متناقضی در مورد احتمال افزایش 100تومانی قیمت نان و گندم و مبلغ یارانه پرداختی به گوش می‌رسد. این در حالی است که یارانه گندم، آرد و نان مطابق با اهداف درنظر گرفته‌شده در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید ظرف مدت5 سال به سمت واقعی شدن پیش رود اما دولت تصمیم دارد در سال 90 که سال دوم اجرای این قانون به شمار می‌رود، قیمت ملی گندم را یک پله بالاتر برده و در مقابل کیفیت بالاتر نان را محقق کند.

مهر با اشاره به برخی خبرهای منتشر شده جلسات کارشناسی دولت، از احتمال افزایش هر کیلو گرم گندم از 250 به 350تومان در روزهای آینده خبر داده است ضمن اینکه احتمال افزایش هر قرص نان سنگک به 500 تومان، تافتون به 250 تومان، بربری به 400 تومان و لواش به 150 تومان نیز وجود دارد. براساس این گزارش، همچنین قرار است به ازای هرنفر در هر ماه، هزار تومان به یارانه پرداختی دولت بابت نان‌افزوده شود.

نشست بررسی افزایش قیمت

از سوی دیگر، یک عضو هیأت‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی از نشست شب گذشته برای بررسی پیشنهاد افزایش قیمت گندم به حداقل 360 تومان خبر داده و به فارس گفت: قیمت جدید گندم هنوز نهایی نشده است و قیمت نان هم توسط استانداری‌ها اعلام می‌شود. حیدر‌علی هاشمی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم 360 تومان در هر کیلوگرم است اما ما آن را 250 تومان می‌فروشیم و همین موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است لذا به کار‌گروه تحول اقتصادی پیشنهاد داده‌ایم تا قیمت فروش گندم نیز افزایش پیدا کرده و حداقل به سطح قیمت خرید تضمینی برسد.

اظهار بی‌اطلاعی و تکذیب

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی با اظهار بی‌اطلاعی در زمینه افزایش قیمت آرد و نان به خبرنگار ما گفت: در کارگروه تحول اقتصادی دولت موضوعات مختلفی مطرح است که پس از تصمیم‌گیری نهایی توسط سخنگوی این کارگروه اعلام می‌شود. محمد علی ضیغمی، افزود: هنوز تصمیمی در مورد تغییر قیمت گندم، آرد و نان در این کار‌گروه اتخاذ نشده و اگر تغییری در این زمینه صورت گیرد در فرصت زمانی مناسب تا اجرا اعلام خواهد شد. از سوی دیگر، معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با تاکید بر اینکه قیمت نان را استانداری‌ها و نه ارگان دیگری تعیین می‌کنند، افزایش قیمت نان را کذب محض قلمداد کرده و به فارس گفت: تا این لحظه هیچ تغییری در قیمت نان صورت نگرفته و هیچ دستوری هم درباره افزایش قیمت گندم، آرد و یا نان از سوی دولت به استانداری‌ها اعلام نشده است.

کد خبر 132864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز