همشهری آنلاین: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، درباره سونامی مواد روان‌گردان در کشور گفت: در دو سال گذشته روان‌گردان‌ها وضعیت بحرانی و خطرناکی در کشور داشتند، به طوری که با افزایش کشفیات، میزان قیمت این مواد مخدرها کاهش یافته بود.

حسین‌آبادی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر

 به گزارش ایسنا، سردار حمیدرضا حسین آبادی در حاشیه دیدار "ویکتور‌ایووانف" رئیس سرویس فدرال مبارزه با مواد مخدر روسیه، با اشاره به تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر درباره سونامی مواد روان‌گردان در کشور که چندی پیش رئیس پزشکی قانونی از آن خبرداده بود، ابراز امیدواری کرد: با تصویب و ابلاغ قانون جدید مبارزه با مواد مخدر در آینده این مشکل برطرف شود.

 وی اظهارکرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را ابلاغ کرد که بر اساس قانون جدید با مواد روان گردان به ویژه شیشه که در گذشته به عنوان تهدید جدی برای جوانان بود، برخورد خواهد شد.

  دانه درشت‌های قاچاق موادمخدر در چنگال عدالت قرار می‌گیرند

 رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: با توجه به ابلاغ قانون جدید از این پس برخورد سختی با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان روان گردان‌ها به خصوص شیشه انجام خواهد شد.

 وی خاطر نشان کرد: مجازاتی که برای مواد مخدر شیشه در نظر گرفته شده است مساوی با مجازات سایر مواد مخدر به ویژه هروئین است که بر اساس آن مجرمان در این رابطه مجازاتشان مرگ خواهد بود.

حسین‌آبادی با بیان اینکه در اصلاح قانون جدید موضوع اعتیاد که در قانون قدیم جرم محسوب نمی‌شد در قانون جدید در صورتی که معتادی خود را به مراکز درمانی معرفی نکند مجرم بوده و پلیس با دستگیری فرد مورد نظر آنها را به مراکز درمانی معرفی خواهد کرد.

 وی در حاشیه‌ بودن عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر را از دیگر مشکلات قانون قدیمی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: به دلیل ضعف‌هایی که در قانون قبلی وجود داشت در حالی که عناصر اصلی در پشت صحنه بودند، پلیس افرادی را دستگیر می‌کرد که بیشتر نقش حمل‌کننده مواد مخدر و باربرها را بر عهده داشته‌اند و بعضا این افراد به اعدام محکوم می‌شدند که دستگیری این افراد از سوی پلیس هم دردناک بود. همچنین در صورت دستگیری عناصر اصلی این افراد به معاونت در جرم محکوم می‌شدند در صورتی که آنها مباشر جرم بوده‌اند.

 همکاری‌های ایران و روسیه در کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان تاثیرگذار است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطر نشان کرد: بر اساس قانون جدید اگر کسی فردی را مجبور به تزریق و قاچاق مواد مخدر کند به یک و نیم برابر مجازات قاچاق محکوم می‌شود که بر این اساس، دانه درشت‌هایی که در حاشیه امن قاچاق مواد مخدر بوده‌اند در چنگال عدالت قرار می‌گیرند.

حسین‌آبادی ادامه داد: پیش از این در همکاری‌های بین‌المللی خلل قانونی وجود داشت. اما قانون جدید دست پلیس را برای همکاری با پلیس کشورهای دیگر باز گذاشته است تا بتواند بر اساس قانون شبکه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر را شناسایی و متلاشی کند. این در حالی است که نظارت بر محموله‌های بین‌المللی قاچاق زیر نظر دادستان کل کشور است.

 رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره همکاری با کشور روسیه در حوزه مبارزه با مواد مخدر هم اظهار کرد: ایران و روسیه همکاری‌های نزدیکی را آغاز کرده‌اند و امروز نیز با دعوت وزیر کشور، آقای ایووانف برای امضای یادداشت تفاهم به ایران آمدند.

 وی ادامه داد: تولید مواد مخدر در افغانستان تاثیرات خود را در ایران و روسیه داشته است در نتیجه همکاری‌های دو کشور می‌تواند در کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان تاثیرگذار باشد. 

کد خبر 124008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز