گروه اجتماعی: برای ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد‌مخدر در میان دانش‌آموزان، کیف‌های معرفی مواد‌مخدر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

مدرسه

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام کرد: پژوهش‌های زیادی در باره مواد‌مخدر انجام شده و بر این اساس به‌زودی کیف‌هایی به مدارس کشور فرستاده می‌شود که در آن، مضرات انواع مواد‌مخدر جدید و صنعتی معرفی شده‌است.

به گفته دکتر مجید قدمی در محتویات کیف‌های ارسالی به مدارس، انواع مواد‌مخدر جدید و صنعتی معرفی شده تا از این طریق افزون بر معرفی آنها به دانش‌آموزان، نسبت به آگاه‌سازی مدیران، معلمان، کارکنان مدارس و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها اقدام شود.

افزایش مصرف مواد‌مخدر

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس خرداد‌ماه امسال با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل کاهش سن اعتیاد در جامعه و نتیجه بخش نبودن راهبردهای مبارزه با مواد‌مخدر فقدان یک استراتژی واحد میان دستگاه‌های مسئول است، گفت: اطلاعات موجود در آموزش و پرورش نشان می‌دهد که اعتیاد به میان دانش‌آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی راه یافته است.

سیروس برنا به مهر اظهار کرد: براساس اطلاعات ارائه شده از سوی برخی مسئولان ذیربط ازجمله ستاد و پلیس مبارزه با مواد‌مخدر به مجلس میانگین سن اعتیاد پایین‌تر از حدی است که انتظار می‌رود.براساس برخی اطلاعات، مصرف مواد‌مخدر در بین نوجوانان و جوانان افزایش چشمگیری یافته و از نظر اغلب کارشناسانی که با نوجوانان سر‌و ‌کار دارند، مهم‌ترین خطر تهدید‌کننده این گروه ناشی از آن است که آنها به‌عنوان واکنش در قبال قرار‌گرفتن مکرر در موقعیت‌های نامناسب از جمله احساس ناامنی، فشار، آشفتگی روانی، تعارض با والدین یا مشکلات زندگی روزمره به مواد‌مخدر پناه برند.

همچنین سوء‌مصرف مواد‌مخدر در بسیاری افراد از سنین دبیرستان آغاز می‌شود و از مهم‌ترین راه‌های کاهش احتمال مصرف در بزرگسالی، پیشگیری از آن در نوجوانی است.البته برای دستیابی به آموزش و پرورش سالم، با نشاط و عاری از مواد‌مخدر و حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان، توانمند‌سازی دانش‌آموزان و کارکنان در برابر سوء‌مصرف مواد‌مخدر، کمک به گسترش و رشد فرهنگ پیشگیری، ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد‌مخدر در دانش‌آموزان، کاهش میزان شیوع سوء‌مصرف در بین دانش‌آموزان، ارتقای سطح مهارت‌های زندگی بین دانش‌آموزان و... طرح جامع پیشگیری از سوء‌مصرف مواد‌مخدر و اعتیاد در بین دانش‌آموزان برای اجرا در سال‌های 85 تا 88 تدوین شد که موفق نبود.

چندی پیش نیز فرمانده نیروی انتظامی آماری از اعتیاد دانش‌آموزان اعلام کرد که آموزش و پرروش آن را رد کرد و خود نیز هیچگاه آماری در این‌باره منتشر نکرد. جالب اینکه وزیر آموزش و پرروش در واکنش به این آمار گفت: اگر از شما بپرسند یا از رئیس مجموعه‌ای بپرسند که بین شما چند معتاد وجود دارد آیا شما و آن رئیس اعلام خواهید کرد چند نفر معتاد دارید؟
حاجی‌بابایی از آنانی که آمار ارائه کردند خواست اگر راست می‌گویند که 30 هزار دانش‌آموز معتاد وجود دارد بگویند چه زمانی آمار گرفته‌اند و اسامی آنها را هم اعلام کنند.

البته وی به این نکته نیز اذعان کرد که «من منکر نیستم که عده‌ای دانش‌آموز معتاد داریم.»این سخنان حاجی بابایی در حالی بود که همزمان مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با استناد به تحقیقات صورت گرفته اعلام کرده بود: هفت دهم درصد دانش‌آموزان کشور معتاد هستند.همچنین در مجلس نیز کریمی فیروز جای، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس از وجود
2 هزار و 400 دانش‌آموز معتاد خبر داده بود که دو دهم درصد دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهد.

انسجام مدیریت

وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در پاسخ به اینکه آیا با نادیده گرفتن این معضل در مدارس توسط شما می‌توان این برداشت را کرد که هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از گسترش اعتیاد در مدارس برای سال‌های آینده ندارید، گفت: ما برنامه داریم؛ به‌دنبال انسجام مدیریت در این باره هستیم تا امکان مراقبت از دانش‌آموزان فراهم شود چرا که وقتی مدیر فرصت مراقبت نداشته باشد این معضل به‌وجود می‌آید.

کد خبر 123744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز