سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: اغلب مدارس از امکانات و تجهیزات اولیه ورزشی مانند توپ و تور محروم هستند.

دانش آموزان در حال ورزش

یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدعی شده که سرانه ورزشی هر دانش‌آموز در سال تحصیلی 90-89 بیش از 30‌هزار تومان است.مدیر‌‌کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تعریف جامع و جالبی از سرانه ورزشی دانش‌آموزان ارائه داده‌است: سرانه ورزشی مجموعه‌ای است از هزینه‌هایی که صرف برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها و اعتبارات ریالی تخصیص یافته به مدارس می‌شود.

به گزارش مهر، منوچهر بهمنی گفت: امسال برای آموزش شنای هر دانش‌آموز کلاس سوم دبستان 30‌هزار تومان هزینه شده است و با درنظر گرفتن ردیف بودجه جداگانه ورزش دانش‌آموزی، امسال حدود 30‌هزار تومان بابت هر دانش‌آموز هزینه شده‌است.

سرانه ورزشی دانش‌آموزی

در آموزش و پرورش 2 نوع سرانه ورزشی و فضای ورزشی برای دانش‌آموزان وجود دارد؛ سرانه ورزشی یک سرانه تعریف‌شده از وزارت آموزش و پرورش است که در سال گذشته تحصیلی به ازای هر دانش‌آموز در سطح کشور 500‌تومان به آموزش و پرورش استان‌ها داده‌شد.

البته سرانه ورزشی در نهایت به‌مدرسه ختم می‌شود و در برخی از مناطق بخشی از سرانه ورزش را به مدارس می‌دهند و بخشی را مناطق آموزش و پرورش برای خرید وسایل و ملزومات ورزشی مورد نیاز صرف می‌کنند. از طرفی سرانه فضای ورزشی استاندارد به ازای هر دانش‌‌آموز 2.5 متر است؛ درحالی‌که سرانه فضای ورزشی در ایران برای دختران 17 سانتی‌متر و برای پسران 26‌سانتی‌متر برآورد می‌شود.

سرانه ورزشی شهر تهران برای هر دانش‌آموز 20‌سانتی‌متر مربع است و این سرانه در برخی استان‌های محروم کشور تا 5‌سانتی‌متر مربع هم اعلام شده است. البته استاندارد فضای آموزشی در ایران باید از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شود تا به تفاوت آن پی ببریم.

2500تومان یا 30‌هزار تومان

مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش خرداد‌ماه گذشته سرانه مصوب ورزش در مدارس را حداکثر 2هزار و 500‌تومان بیان کرد و گفت: «البته این مبلغ برحسب توانمندی مدیران مدارس از 500 تا 2500تومان متغیر است.» به گفته بهمنی، قرار بوده که فضای ورزشی تا پایان 4‌سال گذشته به یک متر‌مربع برسد ولی این امر صورت نگرفته است و مسئولان باید سالن‌های ورزشی بیشتری بسازند تا تمام دانش‌آموزان بتوانند زیر سقف ورزش کنند.

خانه از پای بست ویران است...

مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش مشخص نکرده که چه مبلغی از سرانه 30‌هزار تومانی به مدارس می‌رسد تا مدیران آن را صرف خرید حداقل تجهیزات ورزشی در مدارس کنند.با توجه به تعریف مدیرکل تربیت بدنی آموزش و پرورش و اعلام نحوه محاسبه سرانه ورزشی دانش‌آموزان، نباید در انتظار بهبود وضعیت ورزش مدارس کشور باشیم. البته وزیر آموزش و پرورش برای ارتقای جایگاه ورزش مدارس، پست‌قائم‌مقامی وزیر ایجاد کرد. از سوی دیگر معاونت پرورشی و تربیت بدنی نیز به این کار اهتمام ویژه دارد.

پیش از این نیز بارها مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند شنا، طناب‌بازی، ژیمناستیک، پینگ‌پنگ و... در مدارس آموزش داده خواهد شد و همچنین مدارس فوتبال، والیبال و... در مدارس راه‌اندازی می‌شود.

ورزش دانش‌آموزی در سایر کشورها

کشورهای توسعه یافته ورزش را یکی از اولویت‌های نظام آموزش و پرورش و در بهداشت جسمی و بهداشت روانی سرمایه‌های انسانی جامعه مؤثر می‌دانند. به‌طور نمونه، سرانه فضای ورزشی استاندارد حداقل 6‌متری را برای هر دانش‌آموز درنظر می‌گیرند و از همان سال‌های اولیه تحصیل و از دوره ابتدایی برای درس ورزش مانند درس ریاضی، معلمان متخصص این رشته را به کار می‌گمارند.

کد خبر 122594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز