مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان دبستانی، همزمان با هفته آخر اسفند‌ماه در تمام استان‌ها توزیع می‌شود.

دانش آموز


علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت آموزش و پرورش در طراحی پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان، اظهار داشت: امسال پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان ابتدایی به 2 شیوه متمرکز و غیرمتمرکز تولید می‌شود که براساس آن، سیاست‌های کلی مدنظر برای اعمال در تولید این آثار در اختیار ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: براساس این رویکرد، در حوزه 21 اداره کل آموزش و پرورش تولید پیک‌های نوروزی به‌صورت متمرکز و در حوزه سایر ادارات کل به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: زمان توزیع این پیک‌ها در اختیار استان‌ها خواهد بود اما به‌طور کلی تمام این آثار همزمان با هفته آخر اسفند به‌طور تدریجی توزیع می‌شود.

رحیمی ادامه داد: براساس شیوه متمرکز، پیک‌های نوروزی پایه‌های اول تا پنجم در اداره کل هر استان به‌صورت یکسان طراحی و چاپ می‌شود و از طریق مناطق آموزش و پرورش، در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با تولید پیک‌های نوروزی به‌صورت غیرمتمرکز گفت: در استان‌هایی که تولید و انتشار پیک‌ها به‌صورت غیرمتمرکز صورت می‌گیرد، طراحی و تنظیم این پیک‌ها برعهده مدارس گذاشته شده است که براساس آن فعالیت‌هایی را که مدرسه یا منطقه آموزش و پرورش تعریف می‌کند، دانش‌آموزان در ایام عید انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد اصلی آموزش و پرورش این است که به مرور زمان طراحی پیک‌های نوروزی برعهده معلمان کلاس‌ها گذاشته شده است؛ چراکه با توجه به اشراف و شناختی که معلم از دانش‌آموزان خود دارد، فعالیت‌های آنها را بهتر تنظیم می‌کند. همچنین در این شیوه تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان نیز در طراحی محتوای پیک‌های نوروزی بیشتر لحاظ می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: اجبار قانونی برای انجام تکالیف نوروزی وجود ندارد اما روح حاکم بر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی ایجاب می‌کند که دانش‌آموز در این زمینه فعال باشد.

وی ادامه داد: اگر دانش‌آموز در ایام عید نوروز به سراغ کتاب‌های درسی و فعالیت‌های علمی خود نرود، براساس نظریه‌های یادگیری بخشی از آموخته‌های خود را فراموش می‌کند و پس از بازگشایی مجدد مدرسه، مدتی طول می‌کشد تا به وضعیت مطلوب برسد.

رحیمی افزود: بنابراین پیک‌های نوروزی به‌دنبال فعال نگه‌داشتن مکانیسم‌های یادگیری دانش‌آموزان و تعمیق و کاربردی‌تر کردن آموخته‌های آنان است.

کد خبر 129704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز