گروه اجتماعی: رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر گفت: در 2 سال گذشته ایران در رابطه با بحث روانگردان‌ها در وضعیت بحرانی قرار داشته و روند رو به افزایش کشفیات این دسته از مواد‌مخدر، نشان‌دهنده این موضوع است که بخشی از آن به‌دلیل ضعف قانون در رابطه با برخورد با مواد‌مخدر صنعتی بوده که پلیس امیدوار است با اصلاح قانون، بسیاری از این مشکلات حل شود.

روانگردان

سردار حسین‌آبادی در حاشیه دیدار رئیس سرویس فدرال مبارزه با مواد‌مخدر روسیه در جمع خبرنگاران گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح قانون مبارزه با مواد‌مخدر را تصویب کرد و امیدواریم خلأهای قانونی که پیش از این در رابطه با مبارزه با مواد‌مخدر وجود داشته با اصلاح آن از بین برود.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل قانون پیشین، نبودن قانون برای مبارزه با قاچاقچیان روانگردان شیشه بود، گفت: در قانون جدید قاچاقچیان مواد‌مخدر صنعتی همچون دیگر قاچاقچیان اعدام می‌شوند. حسین آبادی با اشاره به اینکه پس از اصلاح در قانون جدید معتادی که به مرکز درمانی مراجعه نکند و تحت پوشش نباشد مجرم شناخته می‌شود و پلیس باید او را دستگیر و به دستگاه‌های ترک اعتیاد معرفی کند، تأکید کرد: همچنین در قانون گذشته عناصر پشت صحنه توزیع مواد‌مخدر به‌عنوان معاون در جرم شناخته می‌شدند درحالی که آنها تأثیر اصلی را در این باره داشته‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر افزود: با قانون جدید عناصر پشت صحنه، مباشر جرم در نظر گرفته می‌شوند و مجازات آنها یک و نیم برابر بیشتر از باربرها خواهد بود. او همچنین درباره نگاه بین‌المللی قانون جدید گفت: در این قانون دست پلیس برای کنترل و همکاری رابطه‌های بین‌المللی در راستای مبارزه با مواد‌مخدر زیر نظر دادستان کشور بازگذاشته شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر کشور درباره رابطه ایران و روسیه در ارتباط با مبارزه با مواد‌مخدر گفت: 2 کشور در این‌باره همکاری‌های نزدیکی دارند و در حال حاضر نیز نماینده روسیه برای امضای یادداشت تفاهمی درباره مبارزه با مواد‌مخدر در ایران است.او تأکید کرد: موضوع مشترک بین روسیه و ایران در ارتباط با مبارزه با مواد‌مخدر موضوع افغانستان است که 2 کشور می‌توانند با همکاری سازمان ملل در آن مؤثر باشند. او افزود: ایران سیاست‌های همکاری با کشورهایی که در مبارزه با مواد‌مخدر جدی هستند را در پیش دارد و در ارتباط با روسیه نیز با توجه به ظرفیت‌های 2 کشور سیاست‌های پیشگیرانه و درمانی وجود دارد.

حل مسئله تروریسم بدون توجه به مواد‌مخدر غیرممکن است

رئیس سرویس مبارزه با مواد‌مخدر روسیه نیز در حاشیه این دیدار گفت: حل مسئله تروریسم در افغانستان بدون مبارزه با مواد‌مخدر غیرممکن است.ویکتور ایوانوف گفت: در روسیه سالانه 100 هزار نفر جان خود را به‌دلیل مصرف مواد‌مخدر از دست می‌دهند. رئیس سرویس مبارزه با مواد‌مخدر روسیه اعلام کرد: اگر مجوز فعالیت ناتو در افغانستان تمدید شود، باید در زمینه انهدام کشتزارهای مواد‌مخدر و زیرساخت‌های تولید مواد اقدام لازم انجام شود.

وی اظهار داشت: دولت افغانستان به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. بودجه دولت افغانستان در سال تنها 12میلیارد دلار است در حالی که بودجه تولید مواد‌مخدر در این کشور 65 میلیارد دلار برآورد می‌شود. ایوانوف تصریح کرد: یک هکتار کشتزار مواد‌مخدر در افغانستان 50 هزار جنایتکار را تأمین می‌کند.

ایوانوف گفت: مواد‌مخدر در افغانستان تروریسم را افزایش می‌دهد و ایران، پاکستان و روسیه در قبال این مسئله نظر مشترکی دارند. رئیس سرویس مبارزه با مواد‌مخدر روسیه تأکید کرد: برای مبارزه مؤثر با مواد‌مخدر، ایران و روسیه باید با تولید مواد‌مخدر در افغانستان مبارزه کنند و راهکارهایی را برای آن بیندیشند.

کد خبر 124026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز