یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از تشکیل کمیته خشکسالی در کشور خبر داد.

خشکسالی

به گزارش ایسنا، علیرضا الماس‌وندی در یکصد و پنجمین نشست شورای آب وزارت نیرو، با اشاره به شکل‌گیری کمیته خشکسالی در کشور، اظهار داشت: این کمیته در حال بررسی مسایل موجود و برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب در تابستان است.

وی با بیان آن‌که در صورت ادامه روند خشکسالی در کشور کمترین پوشش برف را در 42 سال اخیر شاهد خواهیم بود، افزود: با توجه به کاهش شدید نزولات جوی در پاییز امسال، احتمال بارش برف کمتری نیز وجود دارد. با این فرضیه سفره‌های آب زیرزمینی و نیز جریان رودخانه ها در فصل بهار نیز دچار کاهش خواهند شد.

وی ادامه داد: این وضعیت در تامین آب کشاورزی و نیز آب ورودی به مخازن سدهای کشور اختلال ایجاد کرده و آن را دچار کاهش شدید خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، ذخیره مخازن سدهای کشور در زمان کنونی و در مقایسه با سال گذشته را نزدیک به 100 میلیون مترمکعب کمتر عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم ذخیره آب در سد کارون 4 آب موجود در مخازن سدهای کشور در مدت مورد نظر کاهش یافته است.

وی همچنین افزود: حجم آب موجود در سدها (با احتساب سد کارون 4) در زمان کنونی 15.7 میلیارد متر مکعب است که پارسال 14.1 میلیارد مترمکعب بوده است.

الماس‌وندی سپس بارش‌های محدود در استان‌های آبی و تاثیرگذار کشور را نگران کننده ذکر و اظهار کرد: استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و آذربایجان غربی و شرقی از کم آبی رنج می برند.

وی خروج بیشتر آب از سدهای کشور را در سال جاری به دلیل افزایش گرمای پاییز امسال دانست و گفت: با افزایش گرمای امسال در مقایسه با سال گذشته حجم مصرف آب شهروندان نیز افزایش یافته و در میزان آب خروجی سدها تاثیر گذاشته است.

کد خبر 123025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز