همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افزایش حملات حیوانات وحشی به انسان از تبعات زیست محیطی تداوم پدیده خشکسالی در این استان و کشور است.

به گزارش ايرنا، "حمیدرضا صالح" روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی افزود: طی سال‌های اخیر موارد متعددی از حملات گرگ، شغال و روباه به انسان‌ها به ویژه در حاشیه روستاهای این استان گزارش شده که بیش‌تر آن حیوانات مبتلا به هاری بوده‌اند.

رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی ادامه داد: در حالی به خاطر شکایت‌های متعددی در مورد حمله حیوانات وحشی به مردم در حوزه‌های زیر پوشش ثبت شده که حیوانات وحشی به‌طور طبیعی تمایلی برای نزدیک شدن به جوامع انسانی ندارند.

صالحی گفت: این موضوع به علت تغییرات زیست محیطی ناشی از کمبود علوفه و آب در مناطق مختلف خراسان رضوی در پی تداوم پدیده خشکسالی رخ داده است.

وی افزود: در این چارچوب علفخواران به دلیل کمبود علوفه و غذا از زیستگاه‌های اصلی خود خارج می‌شوند و به دنبال آن حیوانات گوشتخوار نیز در زیستگاه‌های خود باقی نمانده و به جوامع انسانی نزدیک می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: به‌طور مثال وقتی حیوانی وحشی مانند گرگ در کنار سگ قرار می‌گیرد از جفت‌گیری آن‌ها نسلی به نام "سگ گرگ" پدید می آید که بسیار خطرناک است.

وی گفت: نسل تولد یافته درندگی گرگ و نترسی سگ را دارد زیرا گرگ تمایلی به نزدیک شدن به انسان‌ها ندارد و با دیدن انسان فرار می‌کند اما سگ گرگ از انسان نمی‌ترسد و درنده نیز است.

رئیس کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی ادامه داد: پدیده خشکسالی خطر بالقوه‌ای است که مخاطرات زیست محیطی بسیار گسترده‌ای در پی دارد.

"تاکید بر اختصاص بودجه‌هایی برای برنامه‌های مبارزه با خشکسالی و کنترل تبعات آن، جلوگیری از قاچاق پرندگان و تشدید نظارت‌ها به منظور پیشگیری از آنفلوانزای حاد پرندگان" از جمله مصوبات نشست امروز این کارگروه بود.

کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی خراسان رضوی متشکل از 14 عضو شامل نمایندگان دستگاه‌های اجرایی نظیر اداره کل هواشناسی، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، دانشگاه فردوسی، جمعیت هلال احمر و شرکت گاز است.

"از بین رفتن پوشش گیاهی، آتش‌سوزی در مراتع، خشکیدن منابع آب مورد نیاز وحوش، کاهش زاد و ولد، افزایش تلفات، مهاجرت و افزایش بیماری در میان حیوانات" از تبعات پدیده خشکسالی در محیط زیست طبیعی است.

20 درصد از مساحت 117 هزار و 769 کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.

حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در این استان زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش خراسان رضوی شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

کد خبر 282539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha