دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابانزایی و خشکسالی در 17ژوئن سال 2013میلادی برابر با 27خرداد‌ماه جاری اعلام کرد که طی ربع قرن اخیر، جهان بیش از پیش مستعد خشکسالی شده و پیش‌بینی می‌شود خشکسالی‌ها بر اثر تغییرات آب و هوایی فراگیرتر، شدیدتر و مکررتر شوند.

افزایش خشکسالی‌ها به‌دلیل تغییرات آب و هوایی


به گزارش ایسنا بان کی مون در این‌ بیانیه گفت: امسال روز جهانی مبارزه با بیابانزایی با شعار بیایید نگذارید آینده مان خشک شود، بر خطرات جهانی خشکسالی و کمبود آب تأکید دارد. هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از خشکسالی از ازبکستان تا برزیل، از ساحل تا استرالیا مشهود است. نامیبیا در‌ماه مه وضعیت اضطراری خشکسالی ملی با 14درصد جمعیت در شرایط ناامن غذایی اعلام کرد.

براساس این گزارش، ایالات متحده نیز در سال 2012میلادی بدترین خشکسالی را از دهه 1950میلادی تاکنون تجربه کرد که 80درصد زمین‌های کشاورزی را تحت‌تأثیر قرار داد. خشکسالی که در 2011میلادی در شاخ آفریقا اتفاق افتاد و از ابتدای دهه 1990میلادی تاکنون بدترین نمونه در این منطقه بود بر زندگی حدود 13میلیون نفر تأثیر سوء گذاشت. دبیرکل سازمان ملل می‌گوید: در ربع قرن اخیر، جهان بیش از پیش مستعد خشکسالی شده و پیش‌بینی می‌شود خشکسالی‌ها بر اثر تغییرات آب و هوایی فراگیرتر، شدیدتر و مکررتر شوند.

کد خبر 219349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز