مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی از بررسی امکان وقوع خشکسالی ۳۰ساله در کشور خبرداد.

علی عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأیید انتشار خبر وقوع خشکسالی 30ساله توسط ناسا گفت: در حال بررسی موضوع روی مدل‌های هواشناسی هستیم و نتیجه این بررسی‌ها به‌زودی اعلام می‌شود. به گفته وی در حال حاضر کشورهایی مانند ایالات متحده، چین و روسیه دچار خشکسالی بوده و به تبع آن دیگر کشورهای جهان مانند ایران نیز به آن دچار خواهند شد.

عابدینی درخصوص امکان بروز جنگ‌ آب و هوایی گفت: بروز جنگ آب و هوایی، ایجاد خشکسالی یا بارش شدید در یک منطقه به‌دلیل ثابت بودن میزان انرژی جو به هیچ وجه ممکن نیست. وی ادامه داد: نظام جوی به‌شدت یکپارچه است و برای ایجاد تغییر در آن انرژی بسیار زیادی لازم است که از توان بشر خارج است و نمی‌توان با ارسال امواج فرامغناطیسی یا استفاده از هواپیما این کار را انجام داد.

عابدینی افزود: سازمان هواشناسی جهانی نیز این قبیل فعالیت‌ها را مردود می‌داند و تا‌کنون نیز گزارشی از انجام این قبیل فعالیت‌ها در هیچ کجای جهان ارائه نشده است. مدیر بحران و مخاطرات جوی سازمان هواشناسی اضافه کرد: علاوه بر غیرممکن بودن جابه‌جایی انرژی‌های درون جو، جا به جا کردن رطوبت بدون ابرها نیز قابل اجرا نیست چرا که حجم رطوبت درون ابرها که برای بارش لازم است به هیچ عنوان قابل انتقال نیست.

کد خبر 226764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز