کارشناسان در یک بررسی جدید وقوع خشکسالی‌های اخیر در قاره آفریقا را با افزایش آلودگی هوا در نیمکره‌شمالی زمین به‌ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکا مرتبط دانسته‌اند.

خشکسالی - آفریقا

به گزارش لایوساینس سرویس، بزرگ‌ترین خشکسالی قرن بیستم که در خلال سال‌های 1970تا 1990میلادی آفریقای مرکزی را فرا گرفت منجر به مرگ هزاران تن در این دوره شد. مطالعات جدید نشان می‌دهد آلاینده‌های بسیار ریز سولفات موجود در هوا سبب خنک شدن هوای نیمکره‌شمالی شده و الگوی بارش باران را به سوی نیمکره‌جنوبی تغییر داده و احتمال بارندگی‌ها را از آفریقای مرکزی دور می‌کند. دراگان فرایرسان اقلیم‌شناس دانشگاه واشنگتن در سیاتل در این‌باره گفت: تغییرات الگوی بارش مرتبط با این آلاینده‌ها و ریزگردها، دامنه بارش‌ها را به سمت استوا می‌برد.

وی افزود: در عین حال این بارش‌های خنک‌کننده به‌دلیل تأثیرپذیری از گرمای سراسری زمین، نامحسوس خواهد بود. اما با این حال طی دهه گذشته دانشمندان به تأثیر ذرات معلق آلوده‌کننده هوا بر تغییرات جوی پی برده‌اند چرا که در برخی قسمت‌های جو زمین این ذرات ریز، نور خورشید را منعکس کرده و سبب ایجاد ابرهایی با طول عمر بیشتر و در نتیجه خنک شدن جو می‌شوند اما تمام این ریزگردها قادر به انعکاس اشعه خورشید نیستند. به علاوه خنکی حاصل از ذرات سولفات در جو نیز گرمای هوا را فقط در سطح منطقه‌ای تعدیل می‌کند زیرا اثر این ذرات کوتاه‌مدت بوده و در درازمدت در برخی دیگر از مناطق زمین منجر به کم‌آبی و خشکسالی ‌می‌شود. فرایرسان در ادامه تأکید کرد: علاوه بر اثرات گلخانه‌ای، آلودگی هوا نیز نه‌تنها بر یک ناحیه بلکه بر نواحی مختلف اثرات جوی می‌گذارد و این آلاینده‌ها در آمریکا و اروپا روی بارش‌های منطقه آفریقا تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 218073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز