دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

رئیس کمیسیون ملی توسعه پایدار در نوزدهمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط‌زیست که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اعلام کرد که در ۱۰‌ماه اول امسال ۲میلیون و ۸۰۰دلار درآمد ناشی از صادرات آب از کشور داشته‌ایم و به ازای هر مترمربع ۰/۷ دلار پول دریافت کرده‌ایم.


به گفته دکتر رضا مکنون، 26مترمکعب نیز معادل آبی بوده که بابت آب کشاورزی وارد کشور شده و 93/0دلار بابت هر مترمربع آب وارد شده پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه آب در ایران یک منبع محدود شده است گفت: رودخانه زاینده‌رود 2میلیارد مترمکعب آب داشت اما در حال حاضر آب این رودخانه یک میلیارد مترمکعب است و این نشان می‌دهد که منابع آب ایران محدود شده است. رئیس کمیسیون ملی توسعه پایدار با بیان اینکه 42درصد دبی رودخانه کم شده است گفت: یک تحول بزرگ در آب ایران اتفاق افتاده و متأسفانه جزو 3کشوری هستیم که در آینده با مشکلات خشکسالی مواجهیم. وی گفت: باید بتوانیم با برنامه‌ریزی‌ها و ساختارهای جدید این وضع را بهبود دهیم.

مکنون تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر ایران کشوری خشک و نیمه خشک است اما با روالی که پیش می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور به سمت خشکی تمام پیش می‌رود که جلوگیری از این مسئله نیاز به یک برنامه جدی دارد که باید کلید آن در شروع برنامه ششم تدوین شود. مکنون با بیان اینکه باید توسعه را به محیط‌زیست پیوند دهیم گفت: اگر توسعه پایدار نباشد ممکن است در آینده چیزی از کشور باقی نماند چرا که الگوی توسعه‌ای که در حال حاضر در حال انجام است، اشکالات فراوان دارد.

کد خبر 251658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز