اگرچه انار، این میوه بهشتی در مناطقی برداشت شده و دست به‌دست چرخیده و اکنون روانه بازار شده است، این روزها در برخی مناطق باغداران پس چیدن انار از درخت خشک‌شان می‌زند زیرا انار را که می‌شکافند با دانه‌های سفید و خشک روبه‌رو ‌می‌شوند.

خشکسالی - باغ انار

گویا خشکسالی به جا مانده از سال گذشته دامن انار امسال را گرفته و به قول برخی از کشاورزان انار بعضی از باغ‌های قم و حتی ساوه به درد هیچ بازاری نمی‌خورد. به گزارش مهر اگرچه مردم در بخش‌های کوهستانی قم مانند کهک و خلجستان و در مناطقی مانند حومه شهر، حاشیه قمرود و جعفرآباد این محصول را در باغ‌های خود پرورش می‌دهند اما جهنم خشکسالی امان این دانه‌های بهشتی را بریده و خسارات سنگینی را به باغداران وارد کرده است. رضا سیار، مدیرکل جهادکشاورزی استان قم با اشاره به اینکه تمام باغ‌های حاشیه قمرود و حومه قم به‌دلیل کمبود آب با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، خشک نشدن باغ‌های این قسمت از قم را به تنهایی موفقیتی بزرگ می‌داند. البته او به سرمای نابهنگام فروردین و خسارت دیدن تعدادی از باغ‌ها تحت‌تأثیر آن نیز اشاره می‌کند اما مشکل بی‌آبی بزرگ‌ترین مشکل باغداران در این نواحی است. آب رودخانه نیزار هم که روستاهای مسیر خود را از طایقان تا حاجی‌آباد سیراب می‌کرد از اردیبهشت قطع شده و تابستان امسال بحران آب در این روستاها نیز غوغا کرده است. سیار می‌گوید، اوضاع آنقدر بد بوده که هیچ بعید نبود تمام این باغات خشک شوند اما با همکاری آب منطقه‌ای استان یک حجم آب 3میلیون مترمکعبی برای این روستاها آزاد شده است که اگر این نبود تاکنون هیچ درختی در حاشیه قمرود و منطقه نیزار زنده نمی‌ماند.

امید به یک طرح نیمه‌تمام

مدیرکل جهادکشاورزی استان در این زمینه به تأمین شدن نیاز آبی از سرشاخه‌های دز امید بسته است. او می‌گوید اگر سد کوچری ساخته شده و تخصیص آب سرشاخه‌ها به استان منطقی شود، می‌توان آب سد 15خرداد را به‌طور کامل به کشاورزی تخصیص داد. سیار با اشاره به اینکه آب سرشاخه‌ها ممکن است سرریز هم داشته باشد، گفت: بعد از تکمیل طرح انتقال آب، کشاورزی در قم وضعیت بهتری خواهد داشت.

شاید همه ساوه را با انارش بشناسند. شهر ساوه آب خنک و زمین مناسب و هوای خوبی برای پرورش انار دارد. آب ساوه بر طعم و املاح آب انار تأثیر فراوانی دارد و به قول خیلی‌ها باعث شده هیچ اناری از لحاظ املاح و طعم و مزه به پای انار ساوه نرسد. سیدحمید شریف، کشاورز نمونه ساوه‌ای در کنار همه توصیف‌های انار ساوه و صادرات انار این شهر به مشکلات کم آبی هم اشاره می‌کند.

به گفته این شهروند ساوه‌ای، در ساوه زمین مرغوب برای تولید انار وجود دارد اما این زمین‌ها آب ندارند. وی گفت: دشت ساوه در زمره مناطق بحرانی و کم‌آب است و حفر چاه‌های بی‌رویه و تداوم روش‌های سنتی آبیاری به منابع آب شهرستان صدمه زیادی وارد کرده است. ابتدا باید روش‌های آبیاری علمی و نوین شود. وی افزود: اگر ما از جاری کردن هزاران مترمکعب آب در نهرهای خاکی به‌صورت ثقلی که بخش اعظمی از آن بخار می‌شود یا به سطح زمین فرو می‌رود پرهیز نکنیم باید بی‌خیال توسعه انار در ساوه شویم و در کوتاه‌مدت باغ‌های موجود انار نیز خشک خواهد شد. شریف عنوان کرد: برای گسترش قطره‌ای کردن آب در زمین‌های کشاورزی باید هماهنگی وزارت جهاد یا وزارت نیرو و بانک مرکزی بیشتر شود. این 3نهاد و وزارتخانه در شرایط فعلی با یکدیگر هماهنگی لازم را ندارند و این عدم‌هماهنگی زحمات کشاورزان را بر باد داده است. وی با اشاره به اینکه بد نیست سری به دشت لوئین ساوه بزنید، ادامه داد: روزگاری از عمق 15تا 20متری آب استخراج می‌شده است اما هم‌اکنون عمق چاه‌ها در برخی نقاط این دشت به 80تا 100متر رسیده و این یعنی یک فاجعه بزرگ.

کمبود و گرانی نهاده‌ها

وی افزود: دومین مشکل و معضل موجود کمبود و گرانی نهاده‌هاست. زمانی کود شیمیایی مثل اوره کیسه‌ای 2هزار تومان بود که دولت سابق آن را یکباره به 20هزار تومان رساند و الان قیمت آن 35هزار تومان است. وی اضافه کرد: یک کشاورز برای اینکه محصول ارگانیک تولید کند باید هزینه‌هایش از 12هزار تومان به بیش از یک میلیون و 200هزار تومان افزایش یابد. شریف در پاسخ به این سؤال که آیا انار ساوه رقیب دارد، گفت: البته هیچ اناری از لحاظ املاح و طعم و مزه، انار ساوه نمی‌شود و این حقیقت را همه دنیا می‌داند اما چینی‌ها، مصری‌ها و اروپایی‌ها رقیبان سرسخت ما در جهان شده‌اند و محصول ارزان تری به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. وی گفت: مشکل دیگری که آن هم یک معضل جدی است بحث بیمه کشاورزی است.

کد خبر 240026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز