همشهری آنلاین: دبیر هشتمین جشنواره کتا‌ب‌های آموزشی رشد با بیان اینکه در حوزه کتاب‌های آموزشی قرآن باید شاهد ارائه کتاب‌های بیشتری باشیم، اظهار کرد: برای افزایش کمی و کیفی کتاب‌های کمک اموزشی «آموزش قرآن» حمایت خود را از مؤلفان و ناشران در این حوزه اعلام می‌کنیم.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران ‌(ایکنا)، نشست خبری هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد امروز، 14 آذرماه، با حضور «محمد ناصری»، دبیر جشنواره و مدیرکل دفتر کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمد ناصری، دبیر هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، در این نشست با بیان اینکه کتاب‌های کمک‌آموزشی به دلیل نیاز و ضرورتی که در میان دانش‌‌آموزان وجود دارد، بازار بزرگی را برای مؤلفان و ناشران ایجاده کرده‌اند، افزود: آموزش و پرورش با برگزاری این جشنواره فضایی را ایجاد کرده تا مؤلفان، نویسندگان و ناشران حوزه کودک و نوجوان مشارکت داشته و کتاب‌های کمک آموزشی را بنا به اهداف و استانداردهای آموزش و پرورش تولید و برای دانش‌آموزان عرضه کنند.

وی با اشاره به برخی از ناشران که بر خلاف جهت آموزش و پرورش حرکت کرده و در تولید کتاب‌های کمک آموزشی استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: آموزش و پرورش برای مقابله با این ناشران خود را ملزم می‌داند فعالیت ناشران را در زمینه چاپ کتاب‌های کمک آموزشی سامان بخشیده و تمامی کتاب‌های کمک آموزشی را مطابق با استانداردهای خود به چاپ برساند.

مدیرکل دفتر کمک آموزشی ادامه داد: همزمان با برگزاری نخستین جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد از سال 79 کلیه استانداردهای لازم برای چاپ کتاب‌های کمک آموزشی را به مؤلفان و ناشران اعلام کردیم و آمادگی خود را برای حمایت از ناشرانی که در چاپ کتاب‌های کمک آموزشی استانداردهای آموزش و پرورش را در نظر می‌گیرند نیز اعلام کردیم.

فعالیت‌های دوره‌های گذشته جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد

وی در مورد سایر فعالیت‌هایی که طی دوره‌های گذشته جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد انجام شده، گفت: معرفی کتاب‌های استاندارد به خانواده‌ها و دانش‌آموزان، معرفی برترین ناشران و تألیفات در حوزه کتاب‌های درسی در انتهای کتاب‌های درسی، تجلیل از ناشران، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران برتر در حوزه کتاب‌های درسی از دیگر برنامه‌های و اقداماتی است که از سوی دبیرخانه این جشنواره طی سال‌های گذشته انجام شده است.

دبیر هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد در بخش دوم سخنان خود به برگزاری این جشنواره از 29 آذرماه خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف تبیین و انتقال سیاست‌ها، مدل‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه انتشار کتاب‌های آموزشی، ارزشیابی کتاب‌های آموزشی موجود به منظور انتخاب و معرفی کتاب‌های برگزیده، انتخاب نویسندگان و ناشران برتر در حوزه تألیف و نشر کتاب‌های آموزشی، فراهم آوردن امکان تبادل نظر میان پدیدآورندگان کتاب‌های آموزشی و شناخت مشکلات و تبیین راهبردهای مناسب برای انتشار کتاب‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه این جشنواره 17 رشته درسی را مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد: هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد در دو مقطع ابتدایی، پیش‌دبستانی، راهنمایی، کتاب‌های مرجع و ict برگزار خواهد شد که این کتاب‌های آموزشی شامل: آموزش قرآن، مطالعات اجتماعی، تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی، تعلیم و تربیت دینی، آموزش ریاضی، آموزش علوم تجربی، زبان‌آموزی، آموزش هنر، تربیت‌بدنی و آداب و مهارت‌های زندگی است.

در این دوره از جشنواره هزار و 994 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شد

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به کتاب‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف و در مقاطع مختلف تحصیلی در مورد تعداد کتاب‌های آموزشی ارائه شده به هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد گفت: در این دوره از جشنواره هزار و 994 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده که این کتاب‌ها در حال حاضر در گروه‌ها مختلف مورد داوری و بررسی قرار می‌گیرند و البته بخشی از داوری آثار انجام شده و داوری سایر آثار نیز به زودی به پایان خواهد رسید.

ناصری با عنوان اینکه در مقطع پیش‌دبستانی هزار و 90 عنوان کتاب در اختیار جشنواره قرار گرفته است، افزود: در مجموع 175 ناشر، 467 مولف و پدیدآورنده و 221 مترجم در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.

وی در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه تعداد کتاب‌های آموزشی ارائه شده در جشنواره در بخش‌های مختلف با هم تفاوت دارند، افزود: در برخی حوزه‌ها مانند آموزش ریاضی، علوم تجربی و ... تعداد بیشتری کتاب آموزشی به دبیرخانه ارسال شده است.

دبیر هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، در مورد کتاب‌های آموزشی در حوزه آموزش قرآن گفت: تعداد کتاب‌های آموزشی «آموزش قرآن» در مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی و راهنمایی با هم متفاوت بوده و تعداد کتاب‌های آموزش قرآن در مقطع راهنمایی بیش از پیش‌دبستانی و ابتدایی است.

وی با یادآوری اینکه به هر حال با توجه به اهمیت آموزش قرآن میان دانش‌آموزان پیش‌دبستانی، ابتدایی و راهنمایی باید تعداد کتاب‌های آموزش قرآن بیش از این‌ها باشد، عنوان کرد: حمایت خود را برای تولید کتاب‌های آموزش قرآن به مولفان و ناشران اعلام کرده‌ایم و امید داریم که در سال‌های آینده تعداد کتاب‌های آموزش قرآن نسبت به این دوره و دوره‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سایر حوزه‌ها و کتاب‌های درسی با اعلام اینکه کتاب‌های آموزشی رشد در این دوره از جشنواره شامل هفت گروه می‌شود، اظهار کرد: دانش‌افزایی دانش‌آموزان، پرورش مهارت‌های فرآیندی و عملی دانش‌آموزان، دانش‌آفزایی مهارتی و روانی برای معلمان، کار و فعالیت‌های یادگیری برای دانش‌آموزان، تدریس به منظور تثبیت و تقویت آموزش دانش‌آموزان، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و فعالیت‌محور در چارچوب هدف‌های برنامه‌های درسی خاص برای دانش‌آموزان از جمله هفت گروه این جشنواره هستند.

«محمد ناصری» در پایان یادآور شد: هشتمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، از ساعت 14 تا 16 روز 29 آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد. 

کد خبر 122408
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز