همشهری آنلاین: قائم‌مقام شورای عالی قرآن با تأکید بر اهمیت مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در نشر افکار و اندیشه‌های امام، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی، گفت: هدف عالی ترویج افکار و اسلام ناب محمدی(ص) در متن این مسابقات تحقق پیدا می‌کند.

قرآن

«سیدعلی سرابی»، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) ضمن بیان این مطلب در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: خود مسابقات قرآن و انتخاب برترین قاری و حافظ فی‌نفسه اصل اساسی نیست، اگرچه مسابقات در این زمینه برگزار می‌شود، اما مهم‌تر از این‌ها حواشی آن است.

وی افزود: معرفی کامل و دقیق و خوب انقلاب اسلامی و تفکرات امام خمینی(ره)، افکار قرآنی و انقلابی مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) و مبانی قرآنی انقلاب اسلامی و معرفی خوب و دقیق این مسائل و پیشینه فرهنگی اسلامی ایران اسلامی به نظر خیلی مهم می‌آید که امیدواریم در برنامه‌هایی که جنبی نامیده می‌شود، ولی به نظر می‌آید جزء برنامه‌های اصلی است، برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند و در واقع این هدف عالی که ترویج افکار اسلام ناب محمدی(ص) است به نحو أحسن در متن این مسابقات تحقق پیدا کند.

سطح مسابقات قابل قبول بود

سرابی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در دوره دوم مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که در تهران برگزار شد، بنده در هیئت نظارت مسابقات حضور داشتم. به نظرم می‌رسد که مسابقات از لحاظ فنی سطح قابل قبولی داشت، البته معتقدم که می‌توان با یک‌سری تمهیدات و نیز با فعال شدن در مراحل مقدماتی و انتخابی شرکت‌کنندگان غیر ایرانی در مسابقات بین‌المللی، سطح رقابت‌ها را از لحاظ فنی بالاتر برد. در عین حال سطح مسابقات در مقایسه با دیگر مسابقات بین‌المللی به نظر می‌رسد که به هر حال قابل قبول بود.

این کارشناس قرآن اظهار کرد: در ارتباط با کیفیت برگزاری مسابقات می‌توان گفت در دوره دوم که بنده حضور داشتم، کیفیت برگزاری خوب بود و از همکاران شنیدم که دوره اول حتی بهتر از دوره دوم هم بوده است. در ارتباط با محتوای مسابقات آنچه که ما مشاهده کردیم، این بود که مسابقات در دو بخش حفظ و قرائت برگزار شد.

نسل جوان جامعه اسلامی نیاز به شناخت معارف کلیدی قرآن دارند

وی تأکید کرد: به نظرم می‌رسد در بخش مفاهیم و معارف قرآن می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر در سطح دانشجویان جهان اسلام برنامه و فعالیت خوبی داشته باشیم، به ویژه این‌که امروز واقعاً نسل جوان ما و نسل روشنفکر جامعه اسلامی و جهان اسلام نیاز به آشنایی و شناخت معارف کلیدی قرآن دارند.

سرپرست مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در واقع عصر کنونی، عصر بازگشت به قرآن و آموزه‌های قرآن در شئون اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی است. می‌دانیم که به هر حال انقلاب اسلامی پرچمدار بازگشت به قرآن در سطح جهان اسلام بود و با توجه به این پرچمداری خیلی متناسب است که دانشگاهیان ما و جهان اسلام بیش از پیش با معارف و ارزش‌ها و آموز‌ه‌های کلیدی قرآن آشنا شوند.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن اظهار کرد: امیدواریم که با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده در سال‌های آینده این مسابقات با جامعیت بهتری برگزار شود و حتماً در بخش معارف قرآن این مسابقات رشته‌ای وجود داشته باشد، البته در مورد طراحی این رشته و چگونگی برگزاری آن مطالب زیادی می‌توان گفت و عرضم این نیست که تجارب دیگر کشورها و مسابقات دیگر را در کشورمان تکرار کنیم. آنچه که در بعضی از مسابقات بین‌المللی قرآن به عنوان تفسیر قرآن برگزار می‌شود، خیلی کارا و کارآمد نیست. باید طراحی خوبی انجام شود.

این کارشناس قرآن کشورمان در ادامه سخنانش گفت: برگزاری مسابقات در رشته معارف، مفاهیم و تفسیر قرآن کریم منجر به ترویج آموزه‌های اصلی و کلیدی قرآن است؛ آموزه‌هایی که اسلام در سطح بین‌المللی به آن نیاز دارد. فکر می‌کنم با پتانسلی که ستاد برگزاری این مسابقات دارد، چه از لحاظ اجرایی و چه از لحاظ برنامه‌ریزی، بتوانند در سال‌های آینده این بخش را گسترش جدی بدهند.

در این مسابقات شرکت‌کننده‌ها محدود نشدند

وی اظهار کرد: در این مسابقات شرکت‌کننده‌ها محدود نشدند و مثلاً منحصر به دانشجویان کشورهای اسلامی نیست؛ مخاطبان این مسابقات تمام دانشجویان مسلمان هستند، چه در کشورهای اسلامی باشند و چه در کشورهای غیر اسلامی. البته مکانیسم انتخاب این افراد و سهمیه‌ها موضوعی است که باید در مورد آن فکر شود.

وی تأکید کرد: در مورد برگزاری مسابقات در بخش بانوان هم به نظر می‌رسد می‌توان مسابقاتی را طراحی کرد که محذوراتی که از لحاظ تلاوت قرآن با صوت بانوان وجود دارد، برطرف شود؛ یعنی حداقل در رشته‌های مفاهیم و معارف می‌توان مسابقات بانوان را برگزار کرد.

سرپرست مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در مورد رشته قرائت و حفظ برای بانوان محدودیت‌هایی وجود دارد که باید در این مورد مقداری با تأمل و تدبیر بیشتر عمل کرد، اما در رشته تفسیر و مفاهیم و معارف قرآن به نظرم مشکلی وجود ندارد و می‌توان مسابقات بانوان را در کنار این مسابقات بین‌المللی برگزار کرد.

برگزاری مسابقات در چنین سطحی آثار معنوی خوبی دارد

سرابی در مورد تأثیرات برگزاری این مسابقات تصریح کرد: برگزاری مسابقات در چنین سطحی قطعاً آثار و برکات و تأثیرات تبلیغی و معنوی زیاد و خوبی دارد، مخصوصاً در سال‌های اخیر که ما با موج اسلام‌ستیزی و قرآن‌ستیزی جهان استکبار روبرو هستیم که پرداختن به قرآن در هر وجهی از وجوه (قرائت، حفظ، مفاهیم، معارف، هنر و ...) و معرفی ابعاد مختلف قرآن مایه وحدت در جامعه اسلامی و باعث خواهد شد که غیر مسلمانان و مخصوصاً کفاری که با قرآن در ستیز هستند، متوجه شوند که جامعه اسلامی برای قرآن چه اهمیتی قائل است و در خنثی کردن توطئه‌های آن‌ها تأثیرگذار است.

وی در پایان سخنانش گفت: از سال‌های قبل هم وقتی که در مورد مسابقات بین‌المللی دانشجویان صحبت می‌شد، بنده به جهت مسئولیتم در کمیته اعزام و دعوت از قراء مورد مشاوره قرار می‌گرفتم و عرض می‌کردم که در واقع برگزاری این مسابقات بهانه‌ای برای ترویج تفکرات و اصول و مبانی انقلاب اسلامی در بین قشر روشنفکر جامعه اسلامی است. 

کد خبر 124507
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز