همشهری آنلاین: مدیرکل فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه آموزش مجازی بهترین راه در جهت تربیت قرآنی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: طرح آموزش مجازی قرآن که حدود شش ماه است در بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز شده گامی موثر در جهت تربیت قرآنی است.

قرآن

«محمدرضا گروسی»، مدیرکل فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به اهمیت تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان باید براساس آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی انجام شود و علاوه بر خانواده‌ها که مهم‌ترین نقش را در تریبت قرآنی فرزندان خود ایفا می‌کنند، مسئولان نیز باید به انجام فعالیت‌هایی که در نهایت به تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان منجر می‌شود، دست بزنند.

مدیرکل فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با بیان اینکه برای تحقق تربیت قرآنی باید استمرار در آموزش‌ها داشته باشیم، افزود: بحث تربیت قرآنی باید از زمان نونهالی آغاز و در دوران نوجوانی استمرار داشته باشد تا به نتیجه برسد.

وی در این بخش از سخنان خود نبود استمرار در آموز‌های قرآنی را یکی از مشکلات پیش ‌رو در تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان دانست و گفت: اگر امروز شاهد آن هستیم که در آموزش زبان‌هایی غیر از زبان فارسی مانند: زبان عربی و انگلیسی با مشکل روبرو هستیم به دلیل نداشتن استمرار در امر آموزش است و البته این امر در آموزش قرآن نیز به خوبی قابل مشاهده است و تا زمانی که در آموزش قرآن به استمرار نرسیم تحقق تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان را نیز شاهد نخواهیم بود.

محمدرضا گروسی با اشاره بر لزوم توجه به آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن پیش از مفاهیم و معانی قرآنی به وجود 960 مدرسه شاهد در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: از میان 960 مدرسه شاهد که در سراسر کشور وجود دارد 354 مدرسه ابتدایی است که البته به این مدارس که آغازگر تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان هستند باید بیشتر از سایر مدارس توجه شود.

وی با یادآوری اینکه در مدارس شاهد تحقق تربیت قرآنی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در این مدارس تربیت قرآنی دانش‌آموزان را شاهد باشیم حرکتی را به صورت برنامه‌ریزی شده آغاز کرده‌ایم و بر این اساس بحث روخوانی و روان‌خوانی قرآن و مفاهیم را با جدیت دنبال کرده و در مقایسه با مدارس عادی شش ساعت بیشتر وقت صرف آموزش قرآن و فعالیت‌های پرورشی و تربیتی می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: برای تحقق تربیت قرآنی هر روز یک ساعت آموزش قرآن در بخش‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید و مفاهیم برای دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی داریم تا از این طریق مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را وارد زندگی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر کنیم.

گروسی در بخش دیگری از سخنان خود به سایر فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در جهت تحقق تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و ادامه داد: در سال جاری «فلش کارت‌هایی» را در قالب عبارات و مفاهیم قرآنی تهیه و در اختیار خانواده‌ها و فرزندان شاهد و ایثارگر قرار دادیم تا از این طریق تحقق تربیت قرآنی آنان را شاهد باشیم.

وی یادآور شد: بی‌شک در صورتی که فرزندان شاهد و ایثارگر یکی از این فلش‌کارت‌ها را در اختیار داشته باشند دیگر هیچ مشکلی در درک مفاهیم قرآنی نخواهند داشت و با یادگیری کلمات این فلش‌کارت‌ها آیات قرآن را به راحتی ترجمه می‌کنند.

گروسی با بیان اینکه آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای تربیت قرآنی در مقطع ابتدایی باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: در مقطع راهنمایی و متوسطه نیز باید به بحث مفاهیم و معارف قرآن کریم پرداخت که البته این مسأله نیز در مدارس شاهد سراسر کشور دنبال می‌شود و در مدارس شاهد راهنمایی و متوسطه آموزش‌های تخصصی در حوزه معارف و مفاهیم قرآنی را ارائه می‌دهیم.

بهره‌گیری از فضای مجازی بهترین روش در تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌ها در تحقق تربیت قرآنی کودکان و نوجوانان بهره‌گیری از فضای مجازی است، عنوان کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای تحقق اهداف و خواسته‌های خود از فضای مجازی بهره می‌گیرند و هر آن چه را که قصد دارند به کودکان و نوجوانان خود و سایر کشورها انتقال دهند با بهره‌گیری از فضای مجازی امکان‌پذیر می کنند.

محمدرضا گروسی، ادامه داد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران طرحی را در قالب آموزش مجازی قرآن به دانش‌آموزان و خانواده‌های شاهد و ایثارگر آغاز کرده‌ایم و دوره‌های آموزش قرآن را به صورت مکاتبه‌ای به آنان آموزش داده و در پایان نیز از آنان آزمونی می‌گیریم تا به میزان توانمندی آنان پی ببریم.

مدیرکل فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ارائه مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در برنامه‌های اردویی و تفریحی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: اردوهای تفریحی و زیارتی به این دلیل که زمان مناسبی را در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌دهد فرصت خوبی برای آموزش قرآن و مفاهیم به دانش‌آموزان است و به دلیل اهمیت این اردوها تلاش می‌کنیم تا مباحث قرآنی را نیز در برنامه‌های اردویی دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر جای دهیم.

وی در پایان گفت: طی اردوهای که در طول سال برای دانش‌آموزان شاهد و ایثارگر برگزار می‌کنیم هر روز یک تا دو ساعت به آموزش مفاهیم و معارف قرآنی می‌پردازیم و براساس نظرسنجی که در این زمینه انجام داده‌ایم به این نتیحه رسیده‌ایم که این آموزش‌ها در دانش‌آموزان تاثیر بسزایی داشته است و آنان را برای رسیدن به تربیت قرآنی آماده کرده است. 

کد خبر 124917
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز