همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از منحصر به ‌فردترین قرآن چوبی جهان با عنوان مصحف زرین «بشری»،شنبه 13 آذر با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی برگزار شد.

قرآن

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مراسم رونمایی از منحصر به فردترین کتاب قرآن چوبی جهان، اثر «محسن فولادی» عصر امروز، شنبه، 13 آذرماه، با حضور «بقایی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حجت‌الاسلام والمسلمین «حمید محمدی»، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی و رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و «محسن فولادی»، پدیدآورنده اثر در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، «محسن فولادی» صاحب این اثر با اشاره به ویژگی‌‌های هنری آن بیان کرد: شروع کار بر روی این اثر بی‌نظیر به سال 84، همزمان با سال‌روز ولادت حضرت رسول اکرم(ص) برمی‌گردد که روزانه 12 ساعت کار را به خود اختصاص داده بود.

وی اضافه کرد: در فهرست رکودهای «گینز» آثاری به ثبت می‌رسند که از یک نظر بی‌بدیل باشند. این در حالی است که این اثر از هفت جهت بی‌بدیل است و ما در حال ثبت آن در این فهرست جهانی هستیم. مواد متریال این قرآن چوبی، از سنگ، نخ ابریشم، چوب و فلز است.

این هنرمند با اشاره به ابعاد فیزیکی این کتاب چوب خاطرنشان کرد: ابعاد این قرآن 15 در 35 در 45 سانتی‌متر است و وزن آن بین 10 تا 12 کیلوگرم است و قابل حمل در یک کیف دستی است که تورق راحت آن و قرائت ساده و روان از ویژگی‌های آن است. در نگارش آیات هم تمامی قواعد قرائت و نگارش رسم‌الخط قرآن کریم رعایت شده است.

پدیدآورنده این اثر قرآنی گفت: در این اثر از خط‌هایی مانند نسخ، ثلث، معلی، نستعلیق، استفاده شده است و اسما و صفات خداوند متعال از طرح ویژه‌ای برخورداند. در ایجاد تمامی کلمات برای اولین بار از روش خالی‌کردن الفاظ استفاده شد که بدین ترتیب اعداد چهارمیلیون قطعه در دل چوب پدید آمده است.

فولادی عنوان کرد: در آیات سجده‌دار لفظ جلاله با رنگ قرمز مشخص شده است و آیه «بسم الله الرحمن الرحیم » نیز از این ویژگی برخوردار است. در این قرآن چوبی همچنین به بعضی از اعداد مانند 7، 40، 313 و ... اهمیت خاصی داده شده است و در هر جز، 30 اسم از اسمای باری تعالی در حاشیه صفحه کار شده است.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید محمدی»، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی و رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور درباره ضرورت استفاده از هنرهای روز در انتقال مفاهیم قرآن کریم و استفاده از ظرفیت زیبایی‌های بصری قرآن کریم سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به آیات قرآن کریم، حضرت رسول اکرم(ص) در روز قیامت از قوم خود این گلایه را دارند که مسلمانان قرآن کریم را مهجورانه اتخاذ کردند. به عبارت دیگر نمی‌فرماید که قرآن را رها کردند یا بی‌توجه بودند؛ بلکه این نکته بیان می‌شود که علی‌رغم احترام ظاهری، دستورات آن را اجرا نکردند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال حق و عدالت قرآنی است و حضور قرآن باید در تمامی مراحل زندگی انسان آشکار باشد. در کنار تجلیل ظاهر قرآن کریم، به فرامین و دستورات آن نیز باید عمل شود. هنرمندانی که بتوانند جنبه‌های زیبایی قرآن کریم را به نمایش بگذارند قطعا مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد: امروزه یکی از مهمتریت وظایف هنرمندان استفاده از تمامی ظرفیت‌های هنری برای نمایش جنبه‌های زیبایی ظاهری قرآن کریم است و در واقع بیان زیبایی‌های قرآن کریم، بیان زیبایی‌های خداوند متعال است. علاوه بر زیبایی‌های معرفتی این کتاب الهی، جنبه‌هایی مانند قرائت آن با صوت خوش، این اثر را دارد که کافران با شنیدن صدای دلنشین آن جذب آن می‌شوند.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور تصریح کرد: قرآن کریم، تبیان و بیانگر حقیقت هرچیزی است و انسان را در مراحل هدایت، ایمان‌، گرایش دادن و سوق دادن به سمت رحمت الهی، انجام عمل صالح و در نهایت رسیدن به بهشت، که تنیجه قهری موارد گفته شده است، یاری می‌کند.

در ادامه مراسم رونمایی از مصحف زرین «بشری»، «بقایی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص نقش معنویت در آثار هنری ایرانیان یادآور شد: در تمامی اماکن هنری و آثار و هنرهای دستی ایرانیان از سه هزار سال پیش، نقش معنویت و ارزش‌های والایی مانند دلاوری، مردانگی و ... وجود دارد و این مسئله بیانگر اعتقاد اصیل و هنر ایرانیان مسلمان به جهانیان است که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردمان این سرزمین دارد.

کد خبر 122293
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز