یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

این روز‌ها آگهی‌های تبلیغاتی مانند موتورسوارانی که وسط بزرگراه تک‌چرخ می‌زنند تا در چشم باشند همه‌جا خودنمایی می‌کنند.

پول و نگهداری

این روند به قدری گسترش یافته است که دیگر لازم نیست کتابچه‌های تبلیغاتی را که در منازل توزیع می‌شوند، ورق بزنید؛ به‌جای آن می‌توانید همینطور که دسته اسکناس‌های خود را می‌شمارید تبلیغات گوناگون چاپ‌شده روی آنها را نیز مشاهده کنید. بسیاری از شاغلان اصناف مانند چلوکبابی نبش میدان محل زندگی مهدی فلاح(ارسال کننده تصویر) نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای جلب توجه خریدار از کثیف‌کردن اسکناس‌ها نیز دریغ نمی‌کنند.

این تخلف‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اسکناس به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود و نگهداری از آن وظیفه هر فردی است. با اینکه مسئولان مدام هزینه‌های گزاف چاپ اسکناس را به آگاهی مردم می‌رسانند اما باز هم برخی اصرار دارند از این سرمایه ملی نه‌تنها مراقبت نکنند بلکه با تا کردن‌های مکرر، کثیف کردن آن و سرانجام چاپ تبلیغ روی آن، هزینه‌تراشی کنند.

سطل‌های چند‌منظوره

سطل‌های مکانیزه زباله ابتدا آمدند تا فقط در ریل‌های ویژه خود قفل شوند و فقط برای خالی شدن و شست‌وشو از این محل خارج شوند. اما بی‌توجهی برخی شهروندان باعث می‌شود تا این سطل‌ها هرجایی غیر از جای اصلی خود دیده شوند. برخی سرایدار‌ها که سطل را برای جابه‌جا کردن زباله‌های ساختمان محل کار، با خود می‌برند.

برخی نیز از آن برای رزرو کردن جای پارک خودرو استفاده می‌کنند. گاهی روی آنها نیز مانند اسکناس‌هایی که در همین ستون وصف شد، تبلیغات می‌نویسند. دست‌آخر مانند آنچه در تصویری که محمد‌یغمایی برای ما ارسال کرده برخی روی این سطل‌های چند منظوره شده، تابلو نیز نصب می‌کنند. به‌هرحال بد نیست به این نکته توجه داشته باشیم که وسایل عمومی متعلق به همه مردم است و استفاده اختصاصی از آنها به هر دلیلی خلاف قانون تلقی می‌شود.

پیام‌کوتاه‌ بی‌محل

کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد هنگام خواب، تلفن‌همراه را از خود دور نگه دارند. آنها معتقدند که نزدیک بودن تلفن‌همراه به محل خواب می‌تواند باعث سردرد و استرس شود. اما این روزها گاهی پیش می‌آید که افراد نه به‌خاطر امواج تلفن خود بلکه به‌خاطر پیام‌کوتاه‌ تبلیغاتی که دیروقت به دستشان می‌رسد از خواب پریده و در نتیجه دچار تشویش، استرس و سردرد می‌شوند.

در این بین عده‌ای از فروشندگان پوشاک، لوازم‌خانگی و ... با تلفن‌همراه خود اقدام به ارسال پیام‌کوتاه تبلیغاتی به عده‌ای از مشترکان به‌صورت تصادفی می‌کنند که به‌خاطر حجم زیاد، تعدادی نیز مانند خروس بی‌محل نیمه‌شب به‌دست افراد می‌رسد. بنابراین بهتر است این توصیه را جدی بگیرید که پیش از خواب تلفن‌همراه خود را خاموش کرده و از بستر دور نگه دارید.

مسافرگیری با زورگیری

همین که از فرودگاه یا پایانه اتوبوس‌های بین‌شهری بیرون می‌آیی با حجم زیادی از راننده‌ها روبه‌رو می‌شوی که انگار می‌خواهند تو را به زور وارد خودروی خود کرده و به مقصد برسانند. شاید اینگونه مسافرگیری بی‌شباهت به زورگیری نباشد. سوار‌شدن به این خودروها مساوی با پیاده‌شدن پس از پرداخت مبلغی بیش از کرایه‌های مصوب است.

این در حالی است که در داخل پایانه فرودگاه‌ها و اتوبوس‌های بین‌شهری، باجه‌هایی مستقر هستند که با دریافت کرایه مناسب از مسافر، رسیدی را به وی پرداخت می‌کنند که حاوی اطلاعات مفیدی است؛ اطلاعاتی که باعث می‌شود مسافران میزان و ملاک مبلغ پرداختی‌شان را بدانند و در صورت گم‌شدن هروسیله‌ای، به‌راحتی پیگیر قضیه شوند.

کد خبر 121833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز