مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از پژوهشگران ژاپنی دریافتند نوعی باکتری که در بدن شته گیاه نخودفرنگی زندگی می کند به این حشره اجازه می دهد که برای استتار خود را به رنگ سبز دربیاورد

نخودفرنگی

برخی از افراد جمعیت شته نخودفرنگی با نام علمی Acyrthodiphon pisum به دو رنگ قرمز و برخی دیگر به رنگ سبز هستند. به طوریکه شته‌هایی که به رنگ سبز هستند می‌توانند خود را درمیان نخودفرنگی‌ها استتار کنند و به این ترتیب از شانش بیشتری برای بقا برخوردار باشند درحالی که شته‌های قرمز به راحتی توسط حیوانات شکارچی شناسایی می‌شوند.

مطالعات پیشین نشان می‌داد که ژنوم این حشره محتوی ژن‌های مختلفی است که ترکیبات کاروتنوئیدی (رنگدانه‌های ارگانیکی به رنگ قرمز) را رمزگذاری می‌کنند. حضور یا عدم حضور یکی از این ژن‌ها موجب می‌شود که رنگ این شته‌ها قرمز و یا سبز شوند.

اکنون دانشمندان موسسه علوم پیشرفته ریکن در ژاپن فاکتور جدیدی را کشف کردند که می‌تواند در تغییر رنگ و استتار این حشرات به آنها کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این محققان با مطالعه بر روی نمونه‌های شته سبز مشاهده کردند که شته‌ها در آخرین مرحله توسعه پس از جنینی به رنگ قرمز هستند و با همین رنگ متولد می‌شوند اما وقتی رشد می‌کنند سبز می‌شوند.

در این راستا، این محققان دریافتند که پایه این تغییر، یک باکتری است که در بدن این شته زندگی می‌کند به همین منظور برای این نمونه‌ها آنتی بیوتیک تجویز کردند و دریافتند که پس از رفع آلودگی باکتریایی، این شته‌ها به رنگ قرمز بازگشتند.

این دانشمندان مشاهده کردند که این باکتری همزی رنگدانه‌های سبز تولید نمی‌کند بلکه شته را تحریک می‌کند این رنگدانه‌ها را تولید کند.

کد خبر 121250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز