«گاشاو طاهر»، (Gashaw Tahir) مؤسس بنیاد توسعه گرینلند (GDF)، یک شهروند آمریکایی است که در اتیوپی به‌دنیا آمده است.

طبیعت

یکی از اهداف او در تأسیس بنیاد توسعه گرینلند تلاش برای کاشت یک میلیون اصله درخت و احیای منابع طبیعی و ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد در شهرهای زادگاهش است. طاهر معتقد است ایجاد و خلق فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و کاشت درختان جدید، پتانسیلی است که در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت کمک خواهد کرد تا در بسیاری از موارد، امید به زندگی در جامعه افزایش یابد.وی که چندی پیش پس از سال‌ها زندگی در ایالات متحده به زادگاهش سفر کرده بود با دیدن جای خالی جنگل‌های انبوهی که زمانی پناهگاه حیوانات وحشی به‌شمار می‌رفت، تصمیم گرفت تا با حمایت نهادهایی همچون شهرداری‌ها، سازمان‌های حمایت و حفاظت از محیط‌زیست و NGOها، به زنده شدن دوباره طبیعت فرسایش‌یافته، از میان رفته و به حال خود رها شده، کمک کند.

مؤسس بنیاد توسعه گرینلند بلافاصله اقدام به تدوین برنامه‌ای جامع و اثرگذار با نام بنیاد توسعه گرینلند کرد برای کمک به خیل عظیم جوانانی که در خیابان‌ها بدون امید پرسه می‌زدند.

طاهر از شهرداری‌ها خواست تا با حمایت در طرح احیای جنگل و توانمندسازی جامعه میل به زندگی را به جوانان بازگردانند. به همین دلیل هم اجرایی‌کردن طرح «شهری با یک میلیون اصله درخت» را در دستور کار خود قرار داد.

چالش‌هایی برای مبارزه

با وجود تلاش‌های بسیار فراوان، چالش‌های زیادی در اجرای این طرح وجود داشت که گاشاوطاهر و همراهانش را به مبارزه می‌طلبید.

یکی از سخت‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌ها، گرفتن مجوز از دولت محلی و جلب موافقت نهادهای ذیربط برای همکاری با طرح شهری با یک میلیون اصله درخت بود.

طاهر برای توجیه طرح خود اقدام به اطلاع‌رسانی گسترده و ارائه توضیحات متعدد در مورد فواید و منافع اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی این طرح برای اتیوپی کرد. سرانجام هم دولت محلی و منطقه‌ای به قدری متقاعد شد که آمادگی خود را برای همکاری با طرح طاهر اعلام کرد.

نتایج اولیه اجرای طرح به قدری شگفت‌‌انگیز بود که دولت موافقت کرد تا زمین بیشتری را برای کاشت یک میلیون اصله درخت به بنیاد گرینلند اختصاص دهد.

همه چیز برای جوانان

گاشاو طاهر، مؤسسه بنیاد توسعه گرینلند بخش عمده فعالیت‌های خود را در اتیوپی برایجاد فضایی متفاوت برای جوانان معطوف کرد. به همین دلیل هم با همه قوا به جنگ با چالش‌ها و تغییر شرایط موجود، پرداخت تا به این ترتیب هرچه سریع‌تر بر مشکلات غلبه کرده و شرایط را برای فعالیت جوانان در جامعه فراهم کند.

مبارزه با تغییرات آب و هوایی

طرح کاشت یک میلیون اصله درخت از جمله طرح‌هایی بود که شهرداری‌ها و سازمان محیط‌زیست اتیوپی به‌دلیل توانایی‌اش در مبارزه با چالش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی و راه‌حل‌های مبارزه با آن، مردم را ترغیب به مشارکت در این پروژه کردند.
به هر حال تغییرات آب و هوا یک مشکل جهانی است و از این‌رو به اقدامی جهانی نیازمند است؛ چرا که همه در مشکلات و مزایای آن شریک هستند. چنین رویکردی سبب شد تا مردم اتیوپی خود را در اجرای این طرح ملزم بدانند.

مشوق‌هایی جهانی

تشویق جوانان سراسر جهان به حضور در فعالیت‌هایی که خود مدیریت و نظارت آن را برعهده دارند، یکی از سیاست‌های بنیاد گرینلند به شمار می‌آید. در واقع آموزش جوانان در مورد اثرات تغییرات آب و هوا و ایجاد امکان شرکت آنها در مهار این پدیده که از اهمیت بالایی هم برخوردار است، به‌عنوان یک اولویت انکارناپذیر در دستور کار این بنیاد قرار دارد. به همین دلیل هم برای اجرای طرح کاشت یک میلیون اصله درخت، استفاده عاقلانه از منابع، کاشت باغچه‌های کوچک، کاشت درختان در همه جا و ترویج استفاده از محصولات بازیافت شده از جمله مواردی به شمار می‌آید که با مشوق‌های ویژه برای جوانانی که ایده قابل ملاحظه‌ای در این موارد داشته باشند، مواجه خواهد شد.

رو به سوی آینده

بنیاد توسعه گرینلند درصدد است تا پس از کسب موفقیت در اتیوپی از نتایج این طرح برای بهبود کیفیت منابع طبیعی سایر مناطق بهره ببرد. برنامه‌ریزان این بنیاد در مراحل اولیه برنامه‌ریزی در مورد طرح‌های بعدی خود هستند که شامل گسترش به مناطق دیگر و تمرکز بیشتر بر مشاغل زنانی است که اغلب نان آورند و به خانواده‌های خود کمک می‌کنند.

یکی از اهداف بنیاد توسعه گرینلند، کاشت درختان بیشتر در 11 هزار جریب (4/452هکتار) زمین است. این بنیاد قصد دارد با کمک شهرداری‌ها و شوراهای شهر پروژه‌ای را برای کاشت انوع میوه و سبزی با رویکرد امرار معاش به نفع جامعه، به مرحله اجرا درآورد. همچنین در تلاش است تا زمین‌های کشاورزی و مراکز دادوستد را که به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای اقشار مختلف جامعه می‌انجامد، احیاء کند.

تضمین سلامت

از جمله موارد و مسائلی که سبب شده است تا فعالیت‌های بنیاد گرینلند موردتوجه بسیاری از محافل دولتی و مدیریت شهری قرار بگیرد، استفاده از مکانیسم‌های پیشرفته نگهداری آب و مد‌نظر قرار دادن شرایط هر فصل متناسب با گیاهانی است که قرار است در آن فصل کاشته شود. ضمن اینکه برای تضمین سلامت درختان و گیاهان، هنگام رشد آنها از تماس مستقیم با انسان و دام محافظت می‌‌شوند.

تولید سوخت زیستی

با توجه به شرایط خاص و موقعیت اقتصادی و سیاسی حاکم بر قاره آفریقا، مدنظر قراردادن امکان استفاده از گیاهانی که برای کاشت آنها تخصص و سرمایه صرف می‌شود، بسیار مهم است. به همین دلیل است که بخشی از توجه بنیاد گرینلند بر کاشت گیاهانی که از آنها به‌عنوان منبع تولید سوخت زیستی استفاده می‌شود، متمرکز شده است.

یکی از این گیاهان گیاه «جاتروفا» است. جاتروفا گیاهی چندساله و مقاوم در برابر خشکسالی است که در خاک کم بنیه با حداقل میزان آبیاری هم رشد می‌کند. این گیاه با توجه به موارد مطرح شده برای کاشت در آفریقا بسیار مناسب است.

زمانی که دانه‌های جاتروفا خرد می‌شوند، روغن به‌دست آمده از آن پس از فرآوری به‌عنوان سوخت زیستی با کیفیتی بالا در اتومبیل‌های گازوئیلی استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقیمانده این مواد به توده زیستی تبدیل می‌شود که در نیروگاه‌های برق کاربرد فراوان دارد.

از سوی دیگر کاشت این گیاه برای احیای خاک، مبارزه با جنگل‌زدایی و تهیه کود نیز مفید است. با‌توجه به مزایای گفته شده، این گیاه به اندازه گیاه ذرت در صنایع غذایی کاربرد دارد.

جاتروفا، فواید بسیار زیادی در بخش‌های مختلف اقتصاد و کشاورزی دارد. از این گیاه به‌عنوان سوخت جایگزین، بازپروری زمین و افزایش تجزیه کربن استفاده می‌شود.

در آرزوی آفریقایی متفاوت

مدیران و برنامه‌ریزان بنیاد توسعه گرینلند که سازمانی غیردولتی (NGO) است، امیدوارند با توسعه این طرح به سراسر آفریقا بتوانند چهره‌ای متفاوت به این قاره ببخشند.

این بنیاد افراد را برای رهبری و مدیریت طرح‌های خود تا زمانی که مورد نیاز باشد آموزش می‌دهد و به آنها یاد می‌دهد تا از این آموزش‌ها برای ارتقای سطح کیفی زندگی خود و جامعه سود بجویند. البته در این میان ترغیب سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها به همکاری با بنیاد برای زنده نگهداشتن این طرح و افزایش مشارکت جامعه نیز به‌عنوان ابزار پیشرفت طرح‌ و ایجاد آفریقایی متفاوت، بخشی از تلاش مدیران گرینلند را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 129413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز