سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه لوسبانیوس فیلیپین با دریافت نوعی ژن از باکتری، بادمجان مقاوم به لارو پروانه‌ای تولید کردند که در صورت تغذیه این لارو از بادمجان، موجب متلاشی شدن دستگاه گوارشی آنها می‌شود

بادمجان تراریخته مقاوم به آفت لارو پروانه‌ای

به گزارش مهر، دکتر لوردس تیلو (Dr. Lourdes D. Taylo)- رئیس گروه تحقیقاتی آزمایش بادمجان تراریخته و حشره شناس از موسسه پرورش گیاه دانشگاه لوسبانیوس فیلیپین با اشاره به منابع غذایی بادمجان، گفت: بادمجان در بین سبزی‌ها، بیشترین سطح زیر کشت و بالاترین تولید را در کشورهای آسیایی و برخی کشورهای آفریقایی به خود اختصاص داده است که به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی جایگاه مناسبی را از نظر تغذیه به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه این محصول مورد تهاجم لارو نوعی پروانه قرار دارد، ادامه داد که این آفت که با نام علمی Leucinodes orbonalis معرفی می‌شود، میوه و ساقه را سوراخ و به درون بادمجان نفوذ می‌کند. برای از بین بردن این آفت از روش سمپاشی استفاده می‌شود که موجب مسمومیت‌های مزمن در مصرف کنندگان می‌شود ضمن آنکه بادمجان‌های تولید شده معمولا کرم زده و سوراخ هستند.

تیلو با اشاره به تلاش‌های دانشگاه لوسبانیوس فیلیپین در زمینه تولید بادمجان‌های مقاوم به آفت پروانه، یادآور شد: برای این منظور بادمجان‌های تراریخته را از هند وارد کردیم و با استفاده از روش‌های اصلاحی و تلاقی برگشتی صفت مقاومت به آفت لارو پروانه‌ای به ارقام بادمجان فیلیپین وارد شد.

وی در این زمینه توضیح داد: برای ایجاد این صفت در بادمجان‌ها، ژنی را از نوعی باکتری دریافت و به بادمجان منتقل کردیم. در این صورت اگر لارو حشره از این نوع بادمجان‌ها تغذیه کند باعث متلاشی شدن دستگاه گوارشی آنها خواهد شد.

این محقق به بیان مزایا و محاسن بادمجان‌های تولید شده پرداخت و افزود: در صورتی که این نوع بادمجان کاشته شود علاوه بر اینکه مصرف سموم حشره کش به حداقل می‌رسد، عملکرد و بازار پسندی آن نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 184927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز