همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند به منظور حمایت از تولیدات داخلی، برای واردات کلیه کالاها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه موثر وضع کند به گونه ای که نرخ مبادله همواره به نفع تولید کننده داخلی باشد.

579

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی امروز یکشنبه و در بررسی ادامه جزئیات برنامه پنجم توسعه در ماده 132 مقرر کردند به منظور اقتصادی و رقابتی نمودن تولید و افزایش صادرات محصولات کشاورزی، ساماندهی مدیریت منابع، حفاظت از منابع پایه و ارزش افزایی و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی اقداماتی انجام شود.

بر اساس این گزارش حمایت از تولید محصولات کشاورزی در قالب جبران بخشی از یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک های بلاعوض، پرداخت یارانه و سایر مشوق ها با اولویت رعایت الگوی کشت بهینه ملی - منطقه ای بر اساس آیین نامه ای که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به تصویب هیئت وزیران می رسد.

نمایندگان در این مصوبه مقرر کردند از ابتدای برنامه پنجم توسعه،وزارت بازرگانی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی قبل از واردات کالاها و یا محصولات بخش کشاورزی (اعم از خام و فراوری شده) و یا مواد اولیه غذایی مورد نیاز صنایع غذایی و تبدیلی موظفند از وزارت جهاد کشاورزی مجوز لازم را اخذ کنند.

همچنین دولت مکلف شد به منظور حمایت از تولیدات داخلی، برای واردات کلیه کالاها و محصولات بخش کشاورزی تعرفه موثر وضع کند به گونه ای نرخ مبادله همواره به نفع تولید کننده داخلی باشد.

بر اساس تبصره یک این بند واردات نهاده های تولید بخش کشاورزی (از قبیل بذر، نهال، کود و سم) با هماهنگی و اخذ مجوز وزارت جهاد کشاورزی از اعمال تعرفه موثر مستثنی است.

بر اساس تبصره 2 این بند مسئولیت انتخاب ابزار تعرفه ای، تعیین سهمیه مقداری، زمان ورود و مقدار تعرفه برایکالاهای کشاورزی و فرآورده های غذایی با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

نمایندگان مجلس در این مصوبه مقرر کردند، عملیات تولید، فرآوری، ذخیره سازی، قرنطینه و بازار رسانی محصولات، نهاده ها و کالاهای کشاورزی نوپدید، ارائه خدمات نوین کشاورزی، عاملین و گواهی کنندگان فرآیندها بر اساس ضوابط، مقررات و استانداردهایی خواهد بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال اول برنامه تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

نمایندگان مجلس در بررسی ماده 133 برنامه مصوب کردند به منظور افزایش تولید و ارتقاء بهره وری و بازده زمین های کشاورزی در واحد هکتار، دولت حمایت های حقوقی و مالی لازم را از تشکیل تشکل های حقوقی با اولویت تعاونی های تولید کشاورزی در جهت اعمال مدیریت واحد یا اتخاذ سیاست های تشویقی برای یکپارچه سازی زمین های کشاورزی به عمل آورد.

 

 

کد خبر 121223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز