گروه اقتصادی: رئیس کل گمرک ایران از واردات 53 میلیارد دلار کالا در 10ماه نخست امسال خبر داد و گفت:

کالا

ارزش صادرات غیرنفتی ایران بدون احتساب صادرات میعانات گازی به 21میلیارد دلار رسیده است.به گزارش همشهری، رشد واردات در سال‌جاری در شرایطی تشدید شده است که به گفته مقامات دولتی در ماه‌های اخیر واردات بنزین به کشور به‌طور محسوس کاهش یافته و حتی قطع شده است.

به‌گزارش ایسنا، عباس معمارنژاد معاون وزیر اقتصاد در امور گمرکی روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با احتساب میعانات گازی، ارزش صادرات کشور در این مدت به 25.6 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22درصد رشد نشان می‌دهد. او به آمار صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی اشاره کرد و گفت: این بخش صادرات از نظر ارزش به21.4 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل 24درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک، مهم‌ترین اقلام صادراتی کشور طی این مدت را سوخت و روغن‌ها، مواد شیمیایی و آلی، مواد پلاستیکی و میوه، بیان و خاطرنشان کرد: طی 10 ماه اول امسال ارزش واردات کشور53.9 میلیارد دلار بوده است که بیشترین اقلام وارداتی را ماشین‌آلات، چدن، آهن، فولاد، سنگ‌ها و فلزات گرانبها، سوخت و روغن و دستگاه‌های برقی تشکیل می‌دهد. او گفت: بیشترین واردات از امارات، چین، آلمان، ترکیه، سوئیس و کره‌جنوبی انجام شده است.

به گزارش همشهری، گمرک در سال‌های اخیر از انتشار آماری از ترکیب کالاهای وارداتی به کشور خودداری کرده است و نمی‌توان قضاوت کرد چه میزان از واردات 53 میلیارد دلاری به کشور مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است. آمارهای رسمی گمرک نشان می‌دهد که همچنان طلا برای مصارف غیرپولی نخستین کالای وارداتی به کشور بوده و مشخص نیست که در دی ماه امسال چه میزان بنزین وارد کشور شده است. براساس این گزارش، به‌نظر می‌رسد رکورد واردات در 10 سال اخیر تا پایان سال‌جاری شکسته شود.

کد خبر 127666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز