یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: کاشفان اسپانیایی، سرزمین اکوادور را در 14نوامبر 1533 میلادی کشف و ضمیمه کشور خود کردند.


اکوادور مدت 3 قرن تحت سلطه اسپانیا بود اما در سال 1822 میلادی، مبارزات آزادیخواهانه مردم این سرزمین به رهبری سیمون بولیوار آزادی را به اکوادور بازگرداند و این کشور به فدراسیون کلمبیای بزرگ پیوست. سرانجام در سال1830 میلادی با برقراری نظام جمهوری در اکوادور این کشور به استقلال رسید. اکوادور در شمال غربی آمریکای جنوبی واقع است.

مرگ «فردریش هگل» فیلسوف شهیر آلمانی

گئورگ ویلهلم فردریش هگل، فیلسوف معروف آلمانی در 27 اوت 1770 میلادی در اشتوتگارت آلمان به‌دنیا آمد. وی پس از طی دروس متوسطه، تحصیلات خود را در علوم الهی به پایان برد و پس از آن به تدریس فلسفه پرداخت. هگل پس از چندی تحت‌تأثیر ایمانوئل کانت، فیلسوف هموطن خود، به فلسفه اصالت تعقل گرایید. هگل، معتقد بود هر آنچه عقلانی است واقعی است و هر آنچه واقعی است، عقلانی. هگل پس از چندی اعلام کرد که هستی بر اصل تضاد، قائم است و هر آنچه در عالم می‌بینیم متضادی نیز دارد. فریدریش هگل سرانجام در چهاردهم نوامبر1831 میلادی در 61 سالگی جان سپرد.

مرگ «راسموس کریستین راسک» زبان‌شناس برجسته دانمارکی

راسموس کریستین راسک، زبان‌شناس دانمارکی، در 22 نوامبر 1787 میلادی به‌دنیا آمد. وی همزمان با تحصیلات دبیرستانی، به زبان‌شناسی علاقه‌مند شد و به تحصیل و فراگیری زبان‌های مختلف پرداخت، به‌طوری که توانست 55زبان را یاد بگیرد. آنچه باعث برجسته‌شدن او شد، همانا مسئله طبقه‌بندی زبان‌هاست که وی آنها را در 8 گروه طبقه‌بندی کرد. وی اگرچه سلامتی خود را در این‌ راه ازدست داد، اما به‌عنوان پایه‌گذار زبان‌شناسی جدید مطرح شد. راسموس کریستین راسک در 14نوامبر 1832 میلادی در 45سالگی درگذشت.

تولد «جواهر لعل‌نهرو» نخست‌وزیر مصلح هند

جواهر لعل‌نهرو، اولین نخست‌وزیر هند در 14 نوامبر سال 1889 میلادی در الله‌آباد هند به‌دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوق دانشگاه کمبریج انگلستان به قضاوت در هند مشغول شد. نهرو در سال1918 میلادی به پارلمان هند راه ‌یافت و در 1929میلادی به ریاست پارلمان رسید. او در نهضتی که به رهبری مهاتما گاندی با هدف آزادی هند از سلطه سیاسی انگلستان به‌راه افتاد شرکت کرد و با نهضت‌های ملی همراهی کرد. نهرو در طول مبارزات ضداستعماری خویش، 10بار دستگیر و زندانی شد و روی‌هم‌رفته، حدود 13سال از عمر خود را در زندان گذراند. جواهر لعل‌نهرو پس از استقلال هند، به‌عنوان اولین نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد و تا زمان مرگ، به مدت 17سال، رهبری بلامنازع هند را برعهده داشت. او همچنین به اتفاق جمال عبدالناصر، ژوزف تیتو و احمد سوکارنو رهبران وقت مصر، یوگسلاوی و اندونزی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد به‌شمار می‌رود. جواهر لعل‌‌نهرو در ژانویه 1964 میلادی دچار حمله قلبی شد و نیمی از بدنش فلج شد تا اینکه سرانجام در 27مه 1964 میلادی در 75 سالگی درگذشت.

کد خبر 120567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز