همشهری آنلاین: مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی برای چشم پوشی از طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید در شرق قدس، گفت که این اقدام با تلاش ها برای احیای مذاکرات صلح با فلسطینیان مغایرت دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، دفتر 'کاترین اشتون' با صدور بیانیه ای اعلام کرد: کاترین اشتون از تصمیم اسراییل برای ساخت یک هزار و 300 واحد مسکونی جدید در شرق قدس به شدت نگران است.

این بیانیه در ادامه آورد: این طرح با تلاش‌های جامعه جهانی برای از سرگیری مذاکرات مستقیم مغایر است و این تصمیم باید لغو شود.

اشتون شهرک سازی را به موجب قانون بین المللی، غیرقانونی خواند و هشدار داد که 'این اقدام مانعی برای صلح ایجاد می کند و خطر غیرممکن شدن راهکار دو کشور را در بر دارد.'

مسوول ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا یادآور شد که این اتحادیه هیچ گونه تغییری در زمینه مرزهای قبل از سال 1967 از جمله قدس را به رسمیت نمی شناسد، مگر اینکه به توافق طرفین رسیده باشد.

دفتر اشتون اعلام کرد که 'وی از طرفین می خواهد فضای سودمند برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم ایجاد کنند.'

تصمیم رژیم صهیونیستی برای تصویب ساخت واحدهای مسکونی جدید در شرق قدس، واکنش تند فلسطینیان را در بر داشت، به طوری که 'بنیامین نتانیاهو'، نخست وزیر این رژیم را به کارشکنی در مذاکرات صلح متهم کردند.

اما نتانیاهو از فلسطینیان خواست به میز مذاکره بازگردند و هشدار داد که اسراییل تسلیم اوامر بین المللی نخواهد شد.

مذاکرات مستقیم اوایل سپتامبر (شهریور ماه) از سر گرفته شد، اما بلافاصله پس از پایان مهلت قانونی توقف ساخت و ساز در کرانه باختری، متوقف شد.

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که 'هیلاری کلینتون'، وزیر این وزارتخانه، موضوع ساخت و ساز در شرق قدس را به هنگام ملاقات روز پنجشنبه خود با نتانیاهو در نیویورک، مطرح می کند

کد خبر 120355
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز