یکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در روز نهم آبان1304 با تصویب ماده واحده‌ای در مجلس شورای ملی، انقراض سلسله قاجار در ایران رسما اعلام شد.


با خلع احمدشاه، حکومت موقت به ریاست رضاخان با حمایت‌ انگلیس تشکیل شد. رضاخان 4سال و نیم پیش از آن با کودتای انگلیسی روی کارآمده بود و به تدریج به قدرتمندترین مرد حکومت تبدیل شده بود.
او یک ماه پس از انقراض سلسله قاجار، خود را شاه خواند و سلسله پهلوی را در ایران تاسیس کرد. این سلسله زمینه را برای غارت ثروت‌های ملی توسط انگلیس و آمریکا فراهم کرد.

ترور ایندیراگاندی

خانم گاندی، نخست وزیر وقت هند در 31اکتبر 1984 میلادی به دست 2تن از محافظانش ترور شد. این دو مهاجم که سیک مذهب بودند، گاندی را به دلیل صدور حکم حمله به معبد طلایی در ایالت پنجاب هند که مکان مقدسی برای سیک‌ها به شمار می‌رود به قتل رساندند. سیک‌ها که 2درصد جمعیت هند و اکثریت ایالت پنجاب را تشکیل می‌دهند که با جمع‌آوری سلاح در این معبد، در صدد شورش مسلحانه برای کسب استقلال ایالت پنجاب بودند.

کناره‌گیری داوطلبانه ماهاتیر محمد

ماهاتیرمحمد، نخست وزیر مالزی در 20دسامبر1926م به دنیا آمد. وی همزمان با تحصیل در رشته پزشکی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و با به‌دست آوردن بالاترین رای، به عنوان اولین نماینده مجلس مالزی انتخاب شد. او در سن 48سالگی، علاوه بر کسب مقام سناتوری، به معاونت نخست‌وزیری مالزی برگزیده شد و در عین حال به مراتب بالای حزبی دست یافت. در 55سالگی به عنوان چهارمین نخست‌وزیر مالزی پس از استقلال، زمام امور این کشور را به‌دست گرفت. وی به عنوان پدرمالزی مدرن، طی 2دهه، این کشور را به عنوان الگویی از یک کشور موفق، همراه با توسعه سریع اقتصادی در منطقه،‌ مطرح کرد. ماهاتیرمحمد اسلام و اصول اساسی آن را از موجبات توسعه سریع مالزی در مدت 2دهه حکومت خویش می‌دانست و معتقد بود که اگر مسلمانان به اصول اسلام پایبند باشند می‌توانند به پیشرفت و توسعه برسند. او در 31اکتبر 2003 میلادی داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کرد.

نخستین وسیله نقلیه بخاری

ژوزف کونیو، مهندس و مخترع فرانسوی نخستین وسیله نقلیه بخاری را در 31 اکتبر 1769میلادی اختراع کرد. کونیو در خانواده‌ای تنگدست به دنیا آمده بود اما تحصیلاتش را تا سطوح عالیه ادامه داد. این مهندس جوان در تمام تحقیقات خود تلاش می‌کرد برای ایجاد تحرک در وسیله نقلیه خود از نیروی بخار آب استفاده کند. کونیو سرانجام در چنین روزی موفق به اختراع نخستین وسیله نقلیه بخاری شد. گفتنی است که اساس استفاده از نیروی بخار آب را دنیس‌پاپن دیگر دانشمند فرانسوی کشف کرده بود و کونیو با بهره‌گیری از نتایج این کشف، ماشین خود را اختراع کرد.

درگذشت کارگردان ایتالیایی

فدریکو فلینی، فیلمساز و کارگردان برجسته ایتالیایی در 31 اکتبر 1993میلادی درگذشت. فلینی از کودکی به سینما علاقه‌مند بود. او در جوانی فعالیت اجتماعی خود را با نوشتن مقاله و مطالب طنز برای مجلات رم آغاز کرد. در سال1945 میلادی پس از پایان جنگ جهانی دوم، فلینی به عنوان دستیار کارگردان با روبرتو روسلینی در ساختن «رم شهر بی‌دفاع» همکاری کرد.

کد خبر 119452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز