نوشیروان کیهانی زاده: آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی در سال 1258 شمسی در اردکان یزد به‌دنیا آمد.


پس از آنکه مقدمات علوم را در زادگاهش فراگرفت راهی اصفهان شد و در آنجا از محضر استادانی مانند میرزاعلی آقاشیرازی، سیدمحمد و سیدعلی نجف‌آبادی و حاج‌آقا رحیم ارباب استفاده برد. ایشان در دروس آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت. از آن پس ساکن اردکان شد و به تدریس و ارشاد مردم پرداخت. او در حرکت انقلابی مردم علیه رژیم پهلوی، نقش مهمی داشت. وی مورد توجه حضرت امام‌خمینی(ره) بود و پس از شهادت آیت‌الله صدوقی، امام‌جمعه یزد و نماینده امام(ره) در آن استان شد. آیت‌الله خاتمی در 5 آبان 1367 در سن 82سالگی دار فانی را وداع گفت و در زادگاهش دفن شد.

الحاق کره به خاک ژاپن

در 27 اکتبر سال 1910 میلادی ژاپن پس از شکست‌دادن روسیه و چین، کره را رسما به خاک خود ضمیمه کرد. این اقدام باعث افزایش اعتراضات و مبارزات مردم کره علیه استعمار ژاپن شد اما کره تا هنگام شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، در اشغال این کشور بود. با تصرف شمال کره توسط شوروی و جنوب آن توسط آمریکا، این شبه‌‌جزیره به دوقسمت تقسیم شد که هنوز این جدایی در قالب 2 کشور کره شمالی و کره‌جنوبی ادامه دارد.

کودتا در پاکستان

ژنرال محمد ایوب‌خان از فرماندهان ارتش پاکستان در 27 اکتبر سال1958 میلادی طی یک کودتای بدون خونریزی قدرت را در این کشور به‌دست گرفت. ژنرال ایوب‌خان سمت‌های ریاست جمهوری و نخست‌وزیری را به دست گرفت و در پاکستان، حکومت نظامی برقرار کرد. اگرچه او در انتخابات 1965 به پیروزی رسید اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی، با شورش‌های مردمی روبه‌رو شد و به‌ناچار در همان سال قدرت را به داماد خود، ژنرال یحیی‌خان سپرد.

استقلال نروژ

به پاس خدمات سوئد در شکست‌دادن قوای ناپلئون، کنگره وین در سال1814 میلادی برای بررسی اوضاع اروپا و تقسیم‌بندی جدید این قاره تشکیل جلسه داد و برخلاف رضایت مردم، نروژ را ضمیمه سوئد کرد. از این پس استقلال نروژ عملا از بین رفت و مردم سر به شورش برداشتند. مردم این کشور خواهان کشوری مستقل بودند. سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه‌ای متشکل از پادشاهی سوئد- نروژ به توافق رسیدند. نهایتا در 27 اکتبر سال 1905 میلادی استقلال مسالمت‌آمیز این کشور از سوئد حاصل و حکومت مشروطه سلطنتی برقرار شد.

درگذشت محقق و استاد «سیدجلال‌الدین محدث ارموی»

استاد سیدجلال‌الدین محدث ارموی، مدرس، محقق، مصحح و ادیب معاصر، در آذرماه1283.ش در شهر ارومیه به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود و فراگیری ادبیات فارسی، به مشهد رفت و فقه، اصول، ادب، تاریخ و حدیث و رجال را در محضر علمای مشهد فراگرفت. این استاد گرانقدر به علت شوق بسیار به مطالعه و نیز تحقیق در زمینه علوم حدیث، در جوانی از طرف آیت‌الله سیدحسین عرب‌باغی، از علمای ارومیه- با اینکه در صنف روحانیت نبود- لقب محدث گرفت. علاوه بر آن، از علما و مراجع، اجازات بسیاری کسب کرد. استاد سرانجام در پنجم آبان1358.ش در 75 سالگی بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری به خاک سپرده شد.

روز ملی استقلال «ترکمنستان»‌ از شوروی سابق

جمهوری ترکمنستان در گذشته‌های دور جزو قلمرو ایران به‌شمار می‌رفت. در قرن نوزدهم، روسیه به ترکمنستان نفوذ کرد و پس از مدتی جنگ با ترکمن‌ها در سال1881.م آنها را شکست داد. ترکمنستان در سال1924.م به عنوان یکی از جمهوری‌های شوروی شناخته شد. پس از 67سال و در پی شکست نظام کمونیستی در شوروی که به تجزیه این کشور منتهی شد، شورای عالی ترکمنستان در سال1991، استقلال این جمهوری از شوروی را تصویب کرد.

کد خبر 119192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز