شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته یک مقام وزارت بازرگانی از این پس شیوه واردات کالا به کشور متفاوت می‌شود؛ به گونه‌آی که واردکنندگان کالا از این پس فقط می‌توانند در یک گروه تخصصی اقدام به واردات کالا کنند.

واردات صادرات بندر

به گزارش ایسنا حسن رادمرد در توضیح بیشتر این تغییرات گفت که تغییرات مورد نظر به‌گونه‌ای است که اولا واردات کالا به کشور بدون دریافت ایران‌کد و ثبت اطلاعات پایه کالا در کاتالوگ الکترونیک امکان‌پذیر نخواهد بود، ثانیا تشکل نماینده بخش خصوصی در واردات یعنی مجمع واردات براساس تقسیم‌بندی‌های تخصصی راسا صدور ایران‌کد برای واردات را برعهده خواهد داشت و ثالثا واردکنندگان کالا از این پس می‌توانند در یک گروه تخصصی اقدام به واردات کالا کنند.

 حسن رادمرد که در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی، مجمع واردات و ایران‌کد، برای استفاده از ایران کد در ساماندهی واردات کالا به کشور سخن می‌گفت، پس از بیان این جملات تصریح کرد: با این اقدامات امکان واردات کالاهای متفاوت و متجانس از گروه‌های مختلف کالایی از سوی یک وارد کننده امکان‌پذیر نخواهد بود.

 رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی ادامه داد: همچنین با امضای این تفاهم‌نامه واردکنندگان ملزم به ارائه‌ اطلاعات پایه‌ کالاهای وارداتی خود براساس استانداردهای اطلاعاتی ایران‌کد هستند و بدون اعلام این اطلاعات نمی‌توانند کالای خود را وارد کشور کنند.

 رادمرد اضافه کرد: اعمال چنین روش‌هایی باعث شفاف،‌ قانونمند و روان شدن واردات کالا به کشور و اعمال مدیریت بهتر و تخصصی‌تر بر واردات توسط خود بخش خصوصی خواهد شد. این در حالی است که علی‌رغم وجود تشکل‌های صنفی و نظارتی متعدد در زمینه واردات یا صدور مجوزهای داخلی صنفی، تاکنون تشکلی برای مدیریت واردات در کشور وجود نداشته و مجمع واردات به عنوان نخستین و تنها تشکل مجوزدار در این خصوص در نظر دارد با استفاده از ایران‌کد فصل جدیدی را در مدیریت کالا به کشور به منظور شفاف و کیفی شدن واردات بگشاید.

قاچاق پوشاک

 وی در ادامه با اشاره به قاچاق پوشاک خاطرنشان کرد: از دو هفته قبل شروع به شناسایی برندهای قاچاق و یا برندهای بدون هویت در این بخش کردیم که 13 برند تا کنون شناسایی شده‌اند.

قاچاق گوشی تلفن همراه

 رادمرد در مورد قاچاق گوشی همراه نیز با اشاره به وجود 18 نمایندگی شرکت‌های بزرگ این بخش در ایران، متذکر شد: در این بخش به دلیل اینکه شرکت‌ها تمایل چندانی به واردات رسمی گوشی ندارند، از مجاری رسمی واردات را انجام نمی‌دهند اما این 18 شرکت قرار شده به صورت کاملا قانونی واردات خود را ادامه دهند.

 این مقام وزارت بازرگانی در ادامه درباره اختلافی که میان اتاق ایران و مجمع واردکنندگان ممکن است در آینده رخ دهد، گفت: اینکه اتاق بازرگانی چالشی برای مجمع به وجود آورد، احتمالش وجود دارد اما ما هم آماده هستیم در این مورد مذاکراتی انجام دهیم.

 وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این تشکل به عنوان زیرمجموعه‌ای از معاونت داخلی وزارت بازرگانی شکل گرفته، عنوان کرد: این مجمع برای کالاهای بیشتر مصرفی است و چون نه اتاق بازرگانی پیگیر تشکیل این چنین مجمعی بود و نه دستگاه‌های دیگر ما چاره‌ای نداشتیم جز آنکه این گروه را شکل دهیم که البته تاکنون نیز کار خود را خوب انجام داده است و اگر قرار شود این مجمع در آینده زیرمجموعه اتاق بازرگانی شود نیز با سابقه خوبی این اتفاق خواهد افتاد.

 وی در پایان سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مگر میزان سهم کالاهای مصرفی کشور بیش از 20 درصد واردات است، یادآور شد: کالاهای مصرفی وارداتی فراوان شده‌اند و در بخش تولید هم هست. این نسبت‌ها تغییر کرده است.

تخصصی شدن شناسنامه‌دار شدن کالاهای وارداتی

 احمد غلامزاده ـ مدیرعامل مرکزملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) ـ نیز در این نشست در این مورد گفت: دولت تصمیم گرفته با استفاده از تشکل قانونی واردات که متعلق به بخش خصوصی است با استفاده از ظرفیت‌های ایران‌کد نسبت به مدیریت ساماندهی، شفاف‌سازی و تخصصی‌کردن واردات کالا اقدام کند.

 براین اساس تفاهم‌نامه‌ای با مجمع واردات به نمایندگی از سوی ایران‌کد منعقد خواهد شد که به واردکنندگان کالا براساس استانداردهای اطلاعاتی ایران‌کد این مجمع شناساسه کالا ارائه خواهد کرد. به طوری که شناسنامه‌دار شدن کالاهای وارداتی تخصصی می‌شود.

 وی ادامه داد: همچنین در زمینه تولید کاتالوگ‌های الکترونیکی کالا برای هویت‌دار شدن کالاهای وارداتی اقداماتی خواهد شد و قرار است این کتالوگ‌ها در فرآیندهای کاری واردات کالا مورد استفاده قرار گیرند.

 غلامزاده با بیان اینکه در آینده هیچ کالایی بدون داشتن کاتالوگ‌های مورد اشاره مجوز ورود به کشور را نخواهد داشت، افزود: از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌های ایران‌کد وزارت بازرگانی و مجمع واردات، مدیریت بهتر کالا برای ثبت سفارش واردات مدنظر است و واردات تنها از طریق واردکنندگان مورد تایید مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی صورت خواهد گرفت که در ضمن کالاهایشان نیز باید ایران‌کد داشته باشند.

هر وارد کننده می‌تواند فقط یک گروه کالایی وارد کند

 در ادامه این نشست، محمد حسین برخوردار، رئیس هیات مدیره مجمع واردات نیز در مورد این تفاهم‌نامه سه‌جانبه عنوان کرد: در این تفاهم‌نامه‌ گروه واردکنندگان کالا متعهد شده که ارائه تاییدیه صدور و یا تمدید کارت بازرگانی و کارت عضویت در مجمع واردات را منوط به عضویت وارد کننده در سامانه ملی ایران کد کند.

 وی اضافه کرد: همچنین در تعیین مولفه‌های لازم برای تشخیص کالاهای کیفی و تخصصی با ایران‌کد و موسسه استاندارد باید همکاری کنند.

 وی در ادامه در مورد واردات کشور اذعان کرد: متاسفانه واردات کشور از واردات کالا توسط افراد غیر تخصصی ضربات شدیدی خورده که امید است با ورود وارد کنندگان در هر رشته تخصصی معضل کیفی و قیمتی برطرف شود. از سوی دیگر فعالیت واردکنندگانی امکان پذیر خواهد بود که دارای رشته و کد تخصصی هستند و فعالیت آن‌ها در این زمینه در بستر ایران کد کنترل خواهد شد.

  برخورداری تصریح کرد: بدین ترتیب هر وارد کننده صرفا می‌تواند در یک گروه کالایی و تخصصی اقدام به واردات کالا کند و فعالیت همزمان یک وارد کننده در زمینه‌ چند کالای نامتجانس و ناهمگون امکان‌پذیر نیست که این موضوع کمک بسیاری به شفافیت و کیفیت کالاهای وارداتی کشور خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: با این تفاهم‌نامه امکان ساماندهی و نظارت کمی و کیفی بر واردات کالا به صورت الکترونیکی فراهم خواهد شد و آن را شفاف می‌کند.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: حتی اگر تعرفه برخی کالاهای قاچاق مانند موبایل را صفر کنیم، باز هم این کالا به صورت قاچاق وارد خواهد شد چرا که این افراد می‌خواهند مالیاتی پرداخت نکنند.

 رئیس هیات مدیره مجمع وارد کنندگان در ادامه در پاسخ به شبهات در مورد تشکیل این مجمع عنوان کرد: ما نیامدیم که یک رانت ایجاد کنیم و اگر وارد کننده‌ای در جهت اهداف مملکت و در نهایت حقوق مصرف‌کننده حرکت نکند ما با آن برخورد می‌کنیم و ممکن است کارت بازرگانی او حذف شود.

 وی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد چگونگی شکل‌گیری این مجمع و زیرمجموعه‌ اتاق بازرگانی نبودن آن یادآور شد: هر گروهی با ارائه‌ درخواستی از وزارت کار و برگزاری انتخاباتی می‌تواند انجمنی تشکیل دهد و در این مورد مشکلی نیست.

 این تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه‌ میان ایران‌کد، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی و مجمع واردات برای استفاده از ایران‌کد در ساماندهی واردات کالا در ساختمان شماره یک وزارت بازرگانی در امروز به کشور منعقد شد.

کد خبر 118504
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز