گروه اقتصادی: معاون وزیر صنایع و معادن در اظهارنظری دیرهنگام و پس از سال‌ها واردات بی‌حد و حصر کالاهای صنعتی به کشور اعتراف کرد: ‌براساس بررسی‌های دقیق انجام شده در ماه گذشته مشخص شد از کل واردات صنعتی و معدنی کشور در سال گذشته فقط حدود یک ششم آن مربوط به واردات کالاهای ضروری بوده که آن میزان واردات نیز قابل تامین در داخل کشور است.

به گزارش همشهری، افشین روغنی معاون وزیر صنایع و معادن توضیح نداد که چرا این وزارتخانه تا‌کنون نسبت به بررسی وضعیت واردات کالاهای صنعتی در 5 سال گذشته اقدامی نکرده است.اقدام اخیر وزارت صنایع و معادن و جهاد کشاورزی در ممنوعیت واردات محصولات صنعتی و کشاورزی البته نگرانی فعالان بخش خصوصی را در مورد ایجاد ممنوعیت تجاری از سوی دولت به همراه داشته است تا آنجا که در روزهای اخیر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اعضای پارلمان بخش خصوصی نسبت به تفسیر مدیریت بر واردات به محدودیت در تجارت هشدار داده‌اند.

تدابیر مقابله با تحریم، محرمانه است

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: این وزارتخانه تدابیر لازم برای مقابله با تحریم‌ها را اندیشیده اما در عین حال اعلام کرد که این تدابیر محرمانه است و نمی‌تواند درباره جزئیات این تدابیر به خبرنگاران توضیح دهد. به گزارش ایسنا، افشین روغنی در حاشیه جلسه با مسئولان بانک مرکزی اظهار کرد:‌ با برگزاری جلسات مختلف در پی شناسایی مشکلات صنایع مختلف کشور در ارتباط با تحریم‌ها هستیم و به دقت تاثیرات تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر هر تولیدکننده‌ای مشکلی درخصوص تحریم‌ها داشت، به دفاتر تخصصی ما در وزارت صنایع و معادن مراجعه کند تا ما راهنمایی‌های لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

او در پاسخ به این سؤال که تدابیر وزارت صنایع و معادن برای مقابله با تحریم‌ها چیست؟‌ با اشاره به اینکه از نام بردن این تدابیر به‌دلیل احتمال لو رفتن آنها معذور است، گفت:‌ تاکنون 2جلسه با مسئولان شرکت کشتیرانی و بخش ارزی بانک مرکزی برگزار شده و تولیدکنندگان سؤالات خود را از مسئولان مربوطه پرسیده‌اند.

روغنی افزود:‌ در این جلسه راجع به موضوعات مختلفی مانند ساماندهی خطوط ری‌فاینانس، چگونگی استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی، ‌نحوه پرداخت‌ها و مقررات مربوط به این کار و همچنین گشایش اعتبار اسنادی صحبت شد. وی تاکید کرد:‌ وزارت صنایع و معادن باز هم جلساتی برای ارتباط هرچه بیشتر بخش صنعت با بخش‌های مختلف دولتی برای خنثی کردن اثر تحریم‌ها برگزار می‌کند.

کره، ریسک قطع رابطه را نمی‌پذیرد

معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنایع و معادن درباره تحریم یکطرفه کره‌جنوبی علیه ایران و همچنین توقف صادرات کیاموتورز به کشورمان بدون اشاره مستقیم به نام کره‌جنوبی عنوان کرد:‌ محال است کشوری که با ایران 10میلیارد دلار تبادلات تجاری دارد بتواند این میزان حجم تجاری را از کشور دیگری به‌دست آورد و این کشور هیچ‌گاه ریسک قطع تبادلات تجاری را با ایران نمی‌پذیرد البته ممکن است این کشور تحت فشار غرب مرتکب اشتباه شود.

اظهار نظر جدید درباره کیفیت کامیون‌های هوو

به گفته معاون وزیر صنایع و معادن، کامیون هوو در زمان ورودش به کشور دارای استانداردهای لازم بوده و پلیس نیز اقدام به شماره‌گذاری این کامیون کرده است. البته ورود این کامیون به کشور از اواخر سال 87 ممنوع اعلام شد و باید درنظر داشت که استاندارد نیز حداقل توقعات را برآورده می‌کند. افشین روغنی با بیان اینکه، پلیس باید از عبور و مرور تریلرهای غیراستاندارد جلوگیری کند، گفت: به‌نظر من کشنده هوو عیبی ندارد اما زمانی که از شهر خارج می‌شوید تعداد بسیار زیادی گاراژ وجود دارد که در آنها تریلرهای غیراستاندارد ساخته می‌شود که در واقع این تریلرها محصولات تولیدات زیرپله‌ای و غیراستاندارد محسوب می‌شوند.

کد خبر 116238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز