نوشیروان کیهانی زاده موهنداس گاندی، رهبر بزرگ ملت هند و بانی استقلال هندوستان، در دوم اکتبر سال1869میلادی به دنیا آمد.

 گاندی در رشته حقوق تحصیل کرد و بعد به مبارزه با استعمار انگلستان پرداخت. گاندی این مبارزه را تا کسب استقلال هند در سال1947میلادی ادامه داد. او در نتیجه مبارزات مستمر خود به مهاتما یعنی دارای روح بزرگ معروف شد. او در راه مبارزه به 6سال زندان محکوم شد اما پس از آزادی، سیاست مبارزه منفی را اجرا کرد. گاندی ضربه مهلکی بر پیکر اقتصاد انگلیس وارد کرد. او در سال1948 به دست یک جوان متعصب هندو ترور شد.

سالمرگ ارسطو، فیلسوف، آموزگار و دانشمند بزرگ یونان باستان

ارسطو، فیلسوف، آموزگار و دانشمند بزرگ یونان باستان که افکار و روش‌های او بیش از سایر فلاسفه دوران کلاسیک در جهان نفوذ داشته است، یکم اکتبر در سال 322 پیش از میلاد درگذشت. وی 62 سال عمر کرد. افلاطون او را که شاگردش بود مغز آکادمی و بزرگ‌ترین کتابخوان لقب داده بود. ارسطو به سال 334 پیش از میلاد مدرسه «لیسیوم» را در آتن تأسیس کرد. پس از مرگ شاگردش اسکندر، آتنی‌ها او را به همان اتهام سقراط که بی‌اعتنایی به خدایان آنان بود به مرگ محکوم کردند که به شهر چالسیس گریخت. وی در شمال یونان - منطقه‌ای که اینک مقدونیه یونان نامیده می‌شود- به دنیا آمده بود و آتنی نبود که بتوانند استردادش را تقاضا کنند. ارسطو یک سال بعد از این رویداد (فرار) درگذشت. ارسطو، انسان را از افراط در هر کار برحذر داشته و اعتدال و میانه روی را توصیه کرده است و سعادت را در تلاش برای رسیدن به آرزو یا نیل به آن دانسته و فرد ناآگاه یا کسی را که کاربرد دانشی را که فراگرفته نداند، انسان ناکامل خوانده است.

شورش به خاطر پذیرش یک سیاهپوست در یک دانشگاه آمریکا!

دوم اکتبر 1962 اعلام شد که در شورش دانشگاه «می سی سی پی» واقع در شهر آکسفورد آمریکا 2نفر کشته و دست‌کم 75نفر دیگر مجروح شده‌اند. این شورش به‌عنوان اعتراض به پذیرش یک سیاهپوست به نام «جیمز مردیت» به این دانشگاه روی داده بود. شورش بعدا به خیابان‌های شهر گسترش یافت و جان اف کندی، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا برای جلوگیری از کشتار سیاهان، گارد ملی ایالت را فعال ساخت و به شهر آکسفورد فرستاد و ضمن یک پیام رادیو ـ تلویزیونی از آمریکائیان خواست که احساس تبعیض نژادی را کنار بگذارند. شورش دانشگاه «می سی سی پی» از سی‌ام سپتامبر 1962 شدت یافته و خونین شده بود.

اخراج صلیبیون از بیت المقدس

دوم اکتبر سال 1187 میلادی در پی 10سال جنگ، بالاخره صلاح الدین ایوبی، سلطان مصر و سوریه، بیت المقدس را از دست صلیبیون خارج ساخت و سپس به اخراج آنان از انتاکیه، بندر صور و طرابلس (لبنان) پرداخت. تلاش 18 ماهه ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان هم برای پس گرفتن بیت المقدس به جایی نرسید و در 1192 به اروپا بازگشت و جنگ‌های صلیبی فروکش کرد.
صلاح‌الدین ایوبی یک «کرد» متولد تکریت (عراق امروز) و از افسران عمویش «شیرکوه» فرمانده ارتش مصر بود که پس از او این سمت را برعهده گرفت و بعد از درگذشت سلطان مصر، خود را سلطان مصر و سوریه خواند و به جنگ صلیبیون اروپایی شتافت. بیت المقدس 88 سال در دست صلیبیون اروپایی بود.

کد خبر 117366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز