همشهری آنلاین: پژوهشگران یک شیوه "کاملا کارآمد" برای تولید سلول‌های بنیادی انسان یافته‌اند که می‌تواند جایگزینی برای استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی برای درمان بیماری‌ها باشد

stem cells

به گزارش خبرگزاری فرانسه سرپرست این پژوهشگران، دریک روسی از دانشکده پزشکی هاروارد، گفت این روش جدید نیاز به تغییرات ژنتیکی خطرآفرین ندارد و قابلیت‌های درمانی آن بسیار زیاد است.

این پژوهشگران برای ایجاد سلول‌های بنیادی ، از روش معمول تغییر دادن دائمی ژنوم برای به دست آوردن عوامل پروتئینی که سلول‌های بالغ را دوباره برنامه‌ریزی می‌کند و آنها را به سلول‌های القاشده انسانی بنیادی چندتوانی یا iPSC‌ها بدل می‌کنند،‌ استفاده نکردند.

در عوض، آنها مولکول‌های RNA پیامبر مصنوعی - یا RNAهای تغییریافته - تولید کردند که پروتئین‌ها را رمزبندی می‌کند، اما با DNA سلول تلفیق نمی‌شود.

این دانشمندان با کمال تعجب متوجه شدند وارد کردن مکرر RNA‌های تغییریافته "باعث تولید فراوان پروتئین‌های دوباره‌ برنامه‌ریزی‌کننده در سلول‌های پوستی بالغ می‌شود و سپس این سلول‌ها به iPSC های با کارآیی حیرت‌انگیز بدل می‌شوند."

روسی گفت:‌ "ما واقعا انتظار نداشتیم که RNAهای تغییریافته این قدر موثر عمل کنند، اما کارآیی برنامه‌ریزی مجدد سلول‌ها که ما با این رویکرد مشاهده کردیم، بسیار بالا است."

در حال حاضر، کاربرد سلول‌‌‌‌های بنیادی چندتوانی یا iPSC‌ها از جمله با مشکل یافتن راه‌هایی برای کارآمد برای تولید آنها روبه‌رو است.

چندتوانی بودن این سلول‌ها به این معناست که این سلول‌ها می‌تواند پس از تمایز یافتن به هر سلولی در بدن،‌ سلول پوستی یا قلبی یا خونی، بدل شود. سلول‌های بنیادی جنینی چند توانی هستند.

کد خبر 117341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز