همشهری آنلاین: هواپیمای سوئیسی دارای موتور خورشیدی با نام "سولار ایمپالس" Solar Impulse روز 22 سپتامبر سراسر این کشور را پیمود، و پس از پرواز 24 ساعته تاریخی قبلی‌اش به موفقیتی جدید دست یافت

plane

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک سخنگوی فرودگاه بین‌المللی زوریخ سوئیس اعلام کرد ترافیک هوایی در این فرودگاه موقتا متوقف شد تا سولار ایمپالس در پایان سفرش که در ارتفاع 150 تا 300 متری زمین و با سرعت 50 کیلومتر در ساعت انجام شد، در آنجا فرود آید.

برتران پیکارد، ماجراجوی سوئیسی که طراح اصلی این پروژه است، گفت‌: "این پرواز تمرینی برای تیم ما و برای فرودگاه و ماموران ترافیک هوایی بود."

او افزود: "ما می‌خواستیم نشان دهیم که پرواز این هواپیما اختلال عمده‌ای در فعالیت‌های فرودگاه ایجاد نمی‌کند."

هواپیمای خورشیدی 45 دقیقه در باند فرودگاه زوریخ باقی ماند،‌ تا دوباره به پرواز درآید و به یک پایگاه نظامی در غرب این کشور در فاصله 270 کیلومتری باز گردد.

سولار ایمپالس که فاصله میان نوک بال‌های آن به اندازه یک هواپیمای ایرباس A350 است،‌ با 12000 سلول خورشیدی پوشیده شده است که چهار موتور الکتریکی کوچک را به حرکت در می‌آورند.

در ماه ژوئیه این هواپیما با پروازی 24 با استفاده صرف از انرژی خورشیدی تاریخ‌ساز شد. در طول این سفر هواپیما 14 ساعت مستقیما از نیروی نور خورشید و برای ساعات تاریکی از برق ذخیره‌شده در باتری‌هایش استفاده کرد.

انتظار می‌رود سولار ایمپالس پروازهای بین‌المللی‌اش را از سال آینده شروع کند و در سال 2013 یا 2104 به سفر دور دنیا بپردازد.

کد خبر 116726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز