همشهری آنلاین: آب، خورشید و باد: مغرب برنامه بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده است تا با مهار این عناصر برق "سبز" تولید کند و وابستگی‌اش به واردات انرژی‌ را کاهش دهد. و نهایتا حتی امیدوار است که انرژی تولیدشده را صادر کند.

wind energy

 125 توربین بادی که تپه‌های "ظهر سعدین" مشرف بر شهر طنجه را پوشانده‌اند، به گفته مدیر این تاسیسات، لوبنا فارابی، بزرگترین نیروگاه بادی در آفریقا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شاه محمد ششم، پادشاه مغرب، شخصا این مکان را - که اولین گام مراکش به سوی هدف استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است- افتتاح کرد. این نیروگاه ظرفیت تولید 140 مگاوات برق را دارد.

اما مشکل این است که انرژی سبز در ابتدا نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد، به خصوص هنگامی که با یک تکنولوژی نسبتا نوین سر و کار دارید.

اما آنچه به مغرب کمک کرده است، افزایش علاقه به ساحل جنوبی دریای مدیترانه نه تنها در میان شرکت‌های تجاری بلکه در میان برخی از کشورهای اروپایی است.

این امر باعث برانگیختن علاقه در منطقه مدیترانه برای توسعه استفاده از یکی از فراوان‌ترین منابع انرژی در منطقه، یعنی خورشید، شده است.

این طرح استفاده از انرژی خورشیدی تا ده سال دیگر، در سال 2020، قرار است با استفاده از انرژی خورشید 20 گیگاوات برق در سراسر کشورهای مدیترانه جنوبی تولید کند، که یک چهارم آن قابل صادرات از مغرب به اروپا است.

این طرح مغرب، گرچه بلندپروازانه به نظر می‌رسد،‌ تنها بخشی از یک طرح بزرگتر است که بوسیله یک اتحادیه 45 کشوری برای توسعه منطقه مدیترانه است، که شامل 27 کشور اتحادیه اروپا و 16 کشور مدیترانه‌ای است.

از نظر دبیرکل وزارت انرژی مغرب، محمد یاهو زنیبر، این طرح بیانگر یک فرصت اقتصادی واقعی برای این کشور است.

و وزیر انرژی، امینه بنخادرا، این وضعیت را به این صورت بیان می‌کند: تنوع بخشیدن به منابع انرژی مغرب می‌تواند امنیت انرژی این کشور را تضمین کند.

تقاضای فزاینده برای انرژی در مغرب، با افزایش به طور میانگین 6.5 درصد در سال، این استدلال را قانع‌کننده‌تر می‌کند.

در حال حاضر مغرب بیش از 95 درصد مواد انرژی‌زای اولیه‌اش- نفت، زغال سنگ و گاز- را وارد می‌کند. و 18 درصد برق کشور را از اسپانیا  وارد می‌کند.

و در حالیکه رهبری این کشور استفاده از نیروی هسته‌ای را رد نکرده است،‌در حال حاضر خودش را به هدف جاه‌طلبانه افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر- تا 42 درصد تا سال 2020 - متعهد کرده است.

و این طرح قرار است به طور یکسان میان انرژی برق‌آبی،بادی و انرژی نوری تقسیم شود: نیروگاه بادی در " ظهر سعدین"، تنها یکی از پیوندها در این زنجیره است و به خودی خود نمی‌تواند همه اهداف انرژی بادی را تامین کند.

green energy

 مغرب می‌خواهد تا سال 2020 تنها 2000 مگا وات انرژی بادی تولید کند و در حال حاضر  این نیروگاه بادی تنها 280 مگاوات انرژی در سال تولید می‌کند- و برای رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از 3 میلیارد دلار وجود دارد.

زنیبر در وزارت انرژی گفت مغرب همچنین باید سه سد بسازد تا میزان تولید انرژی برق‌آبی را تا سال 2020 به 2200 مگاوات برساند.

اما کار واقعی باید بر روی انرژی خورشیدی انجام شود، منبعی که تا به حال کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

مصطفی باکوری، رئیس سازمان انرژی خورشیدی مغرب می‌گوید این کشور 6 میلیارد دلار برای تولید 2000 مگاوات انرژی خورشیدی تا سال 2010 سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

بارکوری گفت مغرب با توجه به میزان بالایی نور خورشید که از آن برخوردار است می‌تواند انتظار داشته باشد که سرمایه‌گذاری‌اش در این حوزه به راحتی بازگردد: نیروگاه‌های خورشیدی در مغرب با توجه میزان آفتاب بالا می‌توانند 20 تا 30 درصد تولید برق بیشتری نسبت به تاسیسات مشابه در اسپانیا داشته باشند.

5 مکان برای اجرای این بخش برنامه انتخاب شده است و اولین آنها در منطقه ورزازات ساخته خواهد شد.

این شهر بیابانی در مرکز مغرب، شاید بیش از همه به خاطر فیلم‌هایی که در آن ساخته شده است،‌ شهرت داشته باشد: از "لاورنس عربستان" دیوید لین، تا جنگ ستارگان" و "گلادیاتور" رایدلی اسکات.

این طرح باعث خواهد شد ورزازات 500 مگاوات برق تا سال 2015 تولید کند. مغرب اولین بخش این طرح را پیش از پایان امسال به مناقصه خواهد گذاشت.

به گفته باکوری مشکل انرژی خورشیدی این بوده است نسبت به انرژی‌های معمول بسیار گران‌‌قیمت‌تر است.

"این برنامه تنها هنگامی قابل توجیه خواهد بود که در یک زمینه اقتصادی بزرگتر قرار داده شود:‌ هدف این است که طرح انرژی خورشیدی به صورت یک بخش اقتصادی واقعی درآید."

کد خبر 117853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز