همشهری آنلاین: مدیر مرکز هوافضای جهاد دانشگاهی شریف از تولید هواپیماهای خورشیدی خبر داد و گفت:

این هواپیماها می توانند جایگزین ماهواره های مخابراتی شوند و می توانند ماموریت های مورد نظر این نوع ماهواره های مخابراتی را انجام دهند.

سید محمد فاتحی در گفتگو با مهر، طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را از زمینه های فعالیت این مرکز نام برد و افزود: در این مرکز در زمینه های طراحی و ساخت پرنده های مختلف چون هواپیماهای موتور الکتریکی، هواپیماهای برد بلند و هواپیما جت بدون سرنشین فعالیتهای خوبی انجام شده است.

وی از تولید هواپیماهای خورشیدی در این مرکز خبر داد و اظهار داشت: این نوع هواپیماها می توانند جایگزین ماهواره‌ها به عنوان یک سکوی ارتفاع بالا استفاده شود.

مدیر مرکز هوافضای جهاد دانشگاهی شریف با اشاره به جزئیات این پروژه خاطر نشان کرد: یکی از کارکردهای ماهواره ها انجام ماموریتهای مخابراتی است و از آنجایی که هواپیماهای خورشیدی قادر هستند در ارتفاع خیلی بالا پرواز کنند می‌توانند ماموریتهای مخابراتی ماهواره‌ها که در ارتفاع خیلی بالا انجام می‌دهند را انجام دهند.

فاتحی ارتفاع پرواز این نوع پرنده‌ها را 60 هزار پا ذکر کرد و ادامه داد: هواپیماهای خورشیدی در ارتفاع حدود 20 کیلومتر پرواز می‌کنند و ماموریتهای مورد نظر را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه در طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی از انواع مواد کامپوزیتی پیشرفته استفاده شد، اضافه کرد: از این رو این نوع هواپیماها دارای وزن کم و استحکام بالا است.

این محقق تامین انرژی مورد نیاز هوایپمای خورشیدی را از طریق سلولهای خورشیدی دانست و یادآور شد: سلول‌های خورشیدی مورد نیاز برای این نوع پرنده بسته به نوع ماموریت، دارای اندازه های متفاوت است ولی 80 درصد از بال هواپیما از سلولهای خورشیدی پوشیده می‌شود.

کد خبر 110297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز