مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در آیین افتتاح مرکز تحقیقات و آموزش کاربردی انرژی خورشیدی گفت: با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توان تا 50درصد در قیمت برق صرفه‌جویی کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر محمد بهزاد با بیان اینکه نصب بسته‌های استفاده از انرژی خورشیدی، نیازمند حدود 2 هزار دلار سرمایه‌گذاری برای هر کیلووات است که این رقم با تولید انبوه کاهش می‌یابد، گفت: درصورتی که مجتمع‌ها بخواهند از انرژی خورشیدی برای کولرهای گازی خود استفاده کنند، راه اندازی بخش خورشیدی آن 400 دلار برای هر کیلووات تمام می شود که اگرهر کولر گازی نیازمند 2 کیلووات برق باشد می تواند، با تامین یک کیلووات آن از انرژی خورشیدی ، تا 50 درصد در قیمت برق صرفه جویی کند.

انرژی خورشیدی در منطقه ما

وی اظهار داشت: بحث انرژی‌های نو و انرژی‌های تجدیدپذیر از موارد مهم در مبحث انرژی است که وزارت نیرو همواره از آن حمایت می‌کند.

بهزاد با بیان اینکه در همه بخش‌های ساختمان مرکز تحقیقات و آموزش کاربردی خورشیدی شامل، روشنایی ، بخش‌های مختلف و سیستم‌های برقی آن از انرژی خورشید استفاده شده است گفت: در آینده نزدیک، کولر مورد استفاده در این ساختمان از کولر خورشیدی - گازی خواهد بود که کار بخش مربوط به کمپرسور آن توسط انرژی خورشید انجام می‌شود و این کولرها مجهز به کمپرسور جدیدی هستند که حدود 40 تا 50 درصد از انرژی مصرفی را کاهش می‌دهند و هم اکنون از این کولرها که مورد تایید شرکت سابا وابسته به وزارت نیرو، در سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی استفاده می‌شود و تلاش می‌کنیم تا در آینده نزدیک از این کولرها در سایر نقاط گرم مانند خوزستان و بوشهر نیزبهره ببریم.

وضعیت ایران در استفاده از انرژی‌های نو

بهزاد افزود: وزارت نیرو آمادگی دارد انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی تولیدی بخش خصوصی را به ازای هر کیلووات ساعت یکهزارو300 ریال نقدی خریداری کند.

معاون وزیر نیرو در خصوص واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی گفت:کارهای واگذاری مربوط به 20نیروگاه انجام شده است که تا پایان فصل بهار10نیروگاه به بخش خصوصی عرضه خواهد شد.

وی گفت : در مورد شرکت‌های توزیع نیز با سازمان خصوصی‌سازی به تفاهم رسیده‌ایم تا این شرکت‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک به بخش خصوصی واگذار شوند و این کار با سرعت در حال انجام است.

کد خبر 108635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز