همشهری آنلاین: رییس‌جمهور کشورمان عصر سه‌شنبه به وقت نیویورک به صورت ویدئو کنفرانس با تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا گفت‌وگو کرد و به سوالات آنان در ارتباط با مسائل مختلف پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری ایسنا به نیویورک، دکتر محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور کشورمان ـ در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که به نظر شما جایگاه ایران در20 سال آینده کجا و چگونه خواهد بود؟ گفت: ایران در 20 سال آینده جایگاه خیلی بالایی از لحاظ علمی، فرهنگی، صنعتی، رفاه و پیشرفت خواهد داشت و هم‌چنین پرچمدار صلح، عشق و عدالت خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره با رابطه‌ی ایران و آمریکا و شرایط ایجاد این رابطه، اظهار کرد: باید دولت آمریکا به ملت ایران احترام بگذارد و شرایط برابر در این رابطه را بپذیرد. البته موضوعات دیگری نیز قابل گفت‌وگو است اما ربطی به گفت‌وگوهای دوجانبه ندارد. اشغالگری و تجاوزات آمریکا موضوعاتی است که باید بعدا در مورد آن بحث شود اما فکر می‌کنم روابط در شرایط برابر و احترام متقابل قابل برقراری است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر این که شما دوست دارید که مردم در آینده چگونه از شما یاد کنند؟ اظهار کرد: من عضو کوچکی از جامعه‌ بزرگ ایران هستم و مثل همه‌ی مردم که دوست دارند وقتی از دنیا رفتند نام نیکی از آنان باقی بماند، من هم دوست دارم وقتی از دنیا رفتم این اتفاق در مورد من نیز صورت بگیرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حدود سه سال دیگر به پایان دوره‌ی ریاست جمهوری شما مانده است و شما می‌خواهید بعد از پایان دوره‌ی ریاست جمهوری‌تان چه‌کار کنید؟ گفت: به نظر شما سه سال وقت کمی است. من به این سه سال فکر می‌کنم و این که باید از این سه سال بهترین استفاده را در جهت خدمت به مردم به‌کار گیرم و مسوولیت خود را به نحو احسن انجام دهم. من یک معلم دانشگاه هستم و وقتی کارم تمام شود و این دوره به پایان برسد به دانشگاه برمی‌گردم و هر جای ایران که احتیاج داشته باشد مشغول به کار و فعالیت می‌شوم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا شما اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسید و چه شرایطی باید حاکم شود که ایران، اسراییل را بپذیرد؟ گفت: در این‌جا دو بحث مطرح است. یکی بحث صلح و یکی دیگر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی. سوال ما این است که چرا در طول این 40 ـ 30 سال گذشته صلح برقرار نشده است، با وجود این که مذاکرات زیادی صورت گرفته و طرح‌های مختلفی ارائه شده است. علت این که این امر محقق نشده این است که به ریشه‌های مشکل فلسطین توجه نشده است. به خواست و نظر مردم فلسطین توجه نشده است که یکی از حقوق مردم فلسطین حق حاکمیت مردم فلسطین است و در هیچ یک از این طرح‌ها حق حاکمیت مردم فلسطین به رسمیت شناخته نشده است و همواره دیگران نیز سعی کرده‌اند که برای مردم فلسطین تصمیم بگیرند. در حالی که باید اجازه داد خود مردم فلسطین در مورد سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

وی هم‌چنین به وجود آوارگان فلسطینی اشاره کرد و گفت: بیش از 60 سال است پنج میلیون فلسطینی از سرزمین خود آواره شده‌اند و سرزمین‌شان را دیگران اشغال کرده‌اند. این‌جا بحث حاکمیت ملی مردم فلسطین و بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان مطرح است.

رییس‌جمهور ادامه داد: بحث دیگری که مطرح شد موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بود. اساس این رژیم بر اشغالگری است. تاسیس این رژیم در سرزمین دیگران و بیرون راندن مردم آن سرزمین بوده است. به رسمیت شناختن این رژیم یعنی به رسمیت شناختن تجاوزها، اشغالگری‌ها و آواره کردن ملت‌ها. ما اگر اشغالگری را به رسمیت بشناسیم دیگر هیچ مرزی پایدار نخواهد بود و دیگر هیچ حاکمیت ملی پایدار نخواهد ماند. به رسمیت شناختن این رژیم یعنی به رسمیت شناختن ترور، تجاوز و اشغالگری.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اسراییل، آمریکا و غرب ایران را تهدید به حمله‌ی مستقیم کرده‌اند و این امر چه تاثیری بر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داشته است؟ گفت: خیلی اثر داشته است. گرایش به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چندین برابر شده است. ایران در سال گذشته رتبه‌ی ششم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرد و ورود سرمایه به ایران تشدید شده است. در حال حاضر بورس ایران جزو فعال‌ترین بورس‌هاست و از زمانی که ما مورد تحریم قرار گرفته‌ایم شاخص‌های بورس‌مان افزایش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاری در ایران افزایش پیدا کرده و ایران یکی از امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است و در واقع با توجه به رشد بالای سرمایه‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاری در ایران پرسود است.

او ادامه داد: همه می‌دانند این تهدیدهایی که علیه ایران صورت می‌گیرد امکان عملیاتی شدن ندارد و از طرف دیگر دلیل، زمینه و توجیهی برای حمله وجود ندارد. بنابراین جنگی نیز واقع نخواهد شد.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما رژیم صهیونیستی را در محاسبات دفاعی خود به حساب نمی‌آوریم و کوچک‌تر از آن است که بخواهد اقدامی را انجام دهد.

دانشجویی در مورد نقش ایران در عراق با توجه به این که عرب‌ها سعی می‌کنند در عراق نقش و جایگاه بالاتری ایفا کنند پرسید که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: وجود یک عراق یکپارچه، مستقل و قدرتمند به نفع همه است. چند پارچگی در عراق به ضرر تمام ملت‌های منطقه است. البته دموکراسی در عراق جوان است و سیاستمداران عراقی و گروه‌ها در این کشور در حال تجربه کردن هستند و با توجه به شرایط عراق تحت اشغال و تحمیل ناامنی‌ها روند، روند خوبی است. ما با همه‌ی گروه‌های عراقی در ارتباط هستیم، روابط دوستانه داریم و گروه‌های عراقی را تشویق می‌کنیم که با هم کار کنند و همه در راستای پیشرفت عراق قدم بردارند.

یکی دیگر از دانشجویان پرسید که من شنیده‌ام در ایران 25 درصد کارگردانان زنان هستند در حالی که در آمریکا این آمار کم‌تر است، نقش زنان در ایران چگونه است؟ که رییس‌جمهور پاسخ داد: نقش زنان نقش پایه است. زنان رکن اساسی پیشرفت جامعه هستند. ما زن و مرد را رقیب هم نمی‌دانیم. زن و مرد مکمل هم هستند. ما برای زنان نقش حساس‌تر و مهم‌تری قائل هستیم.

او با اشاره به نقش زنان در خانواده، گفت: ستون اصلی جامعه خانواده است و زنان در خانواده نقش اساسی دارد. در ایران زنان در عرصه‌های سیاسی، علمی و پژوهشی نقش اساسی دارند. در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی، فرهنگ و هنر خانم‌ها حضوری فعال دارند. در مدیریت‌های عالی زنان نقش مهمی دارند. دو تن از معاونت‌های مهم تخصصی رییس‌جمهور در ایران توسط خانم‌ها اداره می‌شود. مسوولیت وزارتخانه‌ی بهداشت و درمان که یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌هاست برعهده‌ی یک خانم متخصص است. در زمینه‌ی فرهنگی و کارگردانی خانم‌های ما حضور فعالی دارند و نقش‌آفرینی زنان در جامعه‌ی ایرانی رو به فزونی است. در انقلاب ما زنان نقش اساسی داشتند و هنوز این نقش ادامه دارد.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌یی ایران، گفت: فعالیت‌های هسته‌یی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز است. ما معتقدیم سلاح‌های هسته‌یی کاربردی ندارند و در واقع زشت‌ترین سلاح‌ها در دست بشریت هستند. ما از نظر اخلاقی و اعتقادی با این سلاح‌ها و گسترش آن مخالف هستیم.

احمدی‌نژاد هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: باید مدیریت حاکم بر جهان تغییر پیدا کند و برای همه‌ی دولت‌ها و ملت‌ها فرصت برابر برای مشارکت در عرصه‌ی جهانی و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود و اگر این اتفاق صورت بگیرد دیگر جایی برای جنگ و تبعیض و کینه‌ورزی باقی نمی‌ماند.

کد خبر 116644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز