همشهری آنلاین: رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران هیچ نیازی به دولت آمریکا ندارد تصریح کرد: اینکه از لزوم ارتباط ملت‌ها با هم سخن گفته می شود به معنای نیاز به دولت آمریکا نیست. حتی اگر دولت آمریکا فشار تحریم‌هایش را صد برابر افزایش دهد واروپایی‌ها هم با آن همراهی کنند ملت ایران می تواند به راحتی نیازهای خود را تأمین و پیشرفت ‌کند.

مصاحبه احمدی نژاد با شبکه ان بی سی آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،دکتر محمود احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان بی سی» آمریکا در پاسخ به سوالی درباره سفر به نیویورک و روابطه با آمریکا گفت: در جهان اصل بر ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌هاست. همه باید با هم ارتباط داشته باشند. دولت آمریکا حدود سی سال قبل بطور یکجانبه رابطه اش را با ایران قطع کرد و طی این سی سال همواره در نقطه مقابل ملت ایران بود و با همه دشمنان ما همکاری کرده است. آقای اوباما اعلام کرد که می‌خواهد گذشته را جبران کند، شاید آقای اوباما بخواهد کاری هم انجام دهد اما ظاهرا گروه‌های فشار و از همه مهم‌تر صهیونیست‌ها،اجازه نمی‌دهند.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: آقای اوباما برای تغییر شرایط فرصت‌های خوبی از جمله تبادل هسته‌ای را در اختیار داشت. سال گذشته هم در سفر به نیویورک برای مناظره با آقای اوباما در حضور رسانه‌ها اعلام آمادگی کردم این هم یک فرصت دیگری بود اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده ما فکر می‌کنیم که گروه‌های فشار نمی‌گذارند.

وی افزود: 4 سال قبل پیشنهاد دادیم که دولت آمریکا اجازه دهد خط پروازی بین تهران - نیویورک برقرار شود. امروز کسانی که می‌خواهند از ایران به آمریکا سفر کنند، دولت آمریکا به شدت آنها را کنترل می‌کند و روادید صادر نمی کند. حتی وقتی می‌خواهیم در اجلاس سازمان ملل شرکت کنیم هیات همراه ایران در دریافت روادید دچار مشکل می شوند اما اگر شرایط برای مسافرت مردم دوکشور فراهم شود این موضوع به نفع همه خواهد بود.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران برای بدست آوردن آزادی، دمکراسی، عدالت، پاکی، خداپرستی انقلاب کرد اما چرا دولت آمریکا رابطه‌اش را با ایران قطع کرد. قبل از انقلاب در ایران دیکتاتوری حاکم بود ولی آن دیکتاتور مورد حمایت دولت آمریکا قرار داشت سوال این است که چرا دولت آمریکا با یک حکومت دیکتاتوری همکاری می‌کرد اما با یک حکومت آزاد و دمکراتیک قطع رابطه می‌کند.

 اگر اقدامات آژانس خارج از چارچوب و قانون باشد حتما آن را نخواهیم پذیرفت

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته ای ایران و گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: هر اقدامی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای در چارچوب قانون انجام دهد با آن همراهی می کنیم اما اگر خارج از چارچوب و قانون باشد حتما آن را نخواهیم پذیرفت امروز این سوال مطرح است که اگر ایران جزء متحدان آمریکا یا بلوک غرب بود باز هم آژانس مانند شرایط کنونی با ایران رفتار می کرد؟ چرا آژانس تاکنون از تاسیسات هسته ای آمریکا ،انگلیس و فرانسه هیچ گزارشی را منتشر نکرده و با اینکه اصلا به این تاسیسات دسترسی ندارد، گزارشی مبنی بر اجازه دسترسی نداشتن به این تاسیسات را منتشر نکرده است؟

اقداماتی که بر اساس بی عدالتی باشد قطعا شکست خواهد خورد

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مدلی که عده ای از دولت های زورگو به آژانس بین المللی انرژی اتمی تحمیل می کنند نمی تواند مسایل و مشکلات را حل کند خاطرنشان کرد: بدون تردید اقداماتی که براساس بی عدالتی باشد حتما شکست خواهد خورد اگر آقای مدیر کل گزارشی منتشر و ادعایی می کند باید آن را به مفاد ان پی تی مستند کند که به طور مثال طبق کدام ماده تخلفی اتفاق افتاده است .کلی گویی مشکلی را حل نخواهد کرد و به برخورد سیاسی تعبیر می شود.

دکتر احمدی نژاد گفت: اگر آژانس تحت فشار آمریکا و متحدانش مدام اظهار نظرهای سیاسی علیه ایران مطرح کند این موضوع به بخشی از دشمنی های آمریکا با ملت ایران مربوط می شود و البته هیچ گونه ارزش حقوقی هم ندارد .

دکتر احمدی نژاد اظهار داشت:آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس اصلاحیه ان ‌پی تی آژانس موظف شد تا از فعالیت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان رژیمی غیرقانونی که بمب اتم هم دارد و دائما کشورهای منطقه را تهدید می کند،گزارشی ارایه دهد ولی چنین گزارشی منتشر نشد و علت آن هم وابستگی این رژیم به بلوک غرب است.

کسی نمی تواند ،حقوق هسته‌ای ملت ایران را تضییع کند

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد ایران در ژنو مبنی بر مبادله سوخت ، با بیان اینکه ایران در چارچوب روشن آماده مبادله سوخت هسته ای است ،اظهار داشت:اگر طرف مقابل در همان چارچوب آمادگی داشته باشد ما همیشه برای این موضوع آمادگی داریم.پیشنهاد ایران در ژنو، وین و تهران تفاوتی نکرده است وهیچ گونه تغییری در نگاه و تصمیم خود نداشتیم اما کسانی که بنا بود مبادله انجام دهند شرایطی به موضوع مبادله اضافه کردند که آن شرایط برای ملت ایران قابل قبول نبود.

رییس جمهور اضافه کرد:مبادله هسته‌ای یک معامله و به نوعی خرید و فروش محسوب می شود که البته می‌تواند مقدمه همکاری‌های گسترده‌تر باشد و هیچ کس نمی تواند به بهانه مبادله هسته‌ای ،حقوق هسته‌ای ملت ایران را تضییع کند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ایران تا امروز فراتر از چارچوب های معمول و قانون باآژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است تصریح کرد: اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزش همکاری های ایران را نداند به چارچوب قانون باز خواهیم گشت و صرفا هرآنچه در قانون آمده است را اجرا خواهیم کرد.

دکتر احمدی نژاد گفت : جمهوری اسلامی ایران بارها و به صراحت اعلام کرده که با بمب اتم مخالف است و دارندگان سلاح هسته ای باید خلع سلاح شوند. بهتر است دولت آمریکا و متحدانش به جای اینکه افکار عمومی را با طرح موضوعاتی دروغین منحرف کنند ،خودشان را خلع سلاح کنند. امروز بیشترین نگرانی آنها از بمب‌های خودشان است و اگر بمب‌ها را از بین ببرند نگرانی شان نیز از بین خواهد رفت.

رییس جمهور گفت: معتقدیم بمب و سلاح هسته ای دیگر کارایی نداشته و در مناسبات تاثیری ندارد، هیچ کس دیگر نمی‌تواند از بمب اتم استفاده کند. کسانی هم که بمب ذخیره می کنند بی‌جهت منابع و ثروت مردم خود را به هدر می دهند.

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره پرونده سه آمریکایی و آزادی یکی از آنها اظهار داشت:اصولا از اینکه کسی در هرکجای دنیا زندانی باشد، راضی نیستیم و علاقه مندیم که همه آزاد باشند البته دو اشکال در این زمینه وجود دارد یکی تخلفاتی است که عده ای مرتکب می شوند و دیگری وجود قوانینی مبنی بر برخورد با تخلفات است.

مقررات قضایی ایران بسیار مترقی و انسانی است

رییس جمهور اضافه کرد:یکی از این سه آمریکایی که به طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند با نگاه محبت آمیز جمهوری اسلامی ایران در کنار خانواده خود قرار گرفت ودو نفر بعدی در اختیار دستگاه قضایی هستند و امیدواریم آنها هم بتوانند اثبات کنند که از ورود غیرقانونی به مرزهای ایران نظر منفی نداشتند ضمن اینکه نباید با برخی اظهار نظرها در کار قاضی دخالت شود و باید اجازه داد رسیدگی در فضای آرام صورت بگیرد البته بدون تردید بیشترین کمک به آنها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مقررات قضایی ایران بسیار مترقی و انسانی است اگر هم بنا باشد کسی آزاد شود براساس مقررات موجود این اتفاق می افتد و هیچ کس فراتراز قانون نیست همه اتفاقات باید در چارچوب قانون اتفاق بیافتد ضمن اینکه امیدوارم هیچ گاه تخلفی صورت نگیرد که دستگاههای قضایی مجبور شوند عکس العملی نشان دهند.

اهانت به اعتقادات دینی ربطی به مردم و فرهنگ‌ها ندارد

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر رابطه آمریکا و غرب با دنیای اسلام واهانت به قرآن و عصبانیت و انزجار بوجود آمده بین دوفرهنگ، اظهار داشت: هیچ انزجار و تنشی بین فرهنگ و تمدن ها وجود ندارد و چنین نیست که به فرض مردم آمریکا نسبت به مسلمانان منزجر باشند مسلمانان هم از مردم آمریکا منزجر نیستند اهانت هایی که به اعتقادات پیروان ادیان الهی صورت می گیرد ربطی به مردم و فرهنگ‌ها ندارد و باورمان این است که گروه اقلیتی در آمریکا یعنی صهیونیست هایی که دین و فرهنگ ندارند وفقط به دنبال منافع مادی هستند، اینگونه اقدامات را انجام می دهند.

وی افزود: صهیونیست ها ضد همه ادیان، کتب‌ آسمانی و پیامبران الهی هستند. منافع این گروه در دشمنی بین ملت ها وایجاد جنگ و اختلاف است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: قرآن کتاب آسمانی است واهانت به آن کار بسیار ناپسندی بود ودر حقیقت توهین به میلیاردها انسان است. اعتراضاتی که در کشورهای اسلامی مشاهده می شود در واقع مخالفت باآن عمل زشت است نه با مردم آمریکا یا یهودی‌ها ومسیحیان. بدون شک این عمل ناشایست را همه ملت ها محکوم می کنند و باید مراقب بود که اینگونه رفتارها تکرار نشود.

صهیونیست ها با اقدامات تحریک‌آمیز و تبلیغات می‌خواهند میان ملت‌ها اختلاف ایجاد کنند

رییس جمهور با تاکید براینکه صهیونیست ها ازاینکه روند مسایل جهان علیه منافع نامشروع آنها است،عصبانی هستند، خاطرنشان کرد: صهیونیست ها با اقدامات زشت،‌تحریک‌آمیز و تبلیغات می‌خواهند میان ملت‌ها اختلاف ایجاد کنند که بی تردید بازهم شکست خواهند ‌خورد برای اینکه ملت‌های اسلامی، مردم آمریکا ومسیحیان جهان بسیار هوشیارتر ازآن هستند که با اینگونه طراحی صهیونیست‌ها خشمگین شوند یا علیه هم اقدامی انجام دهند بنابراین آنها از این اقدام خود جز شکست نتیجه ای نخواهند گرفت.

مذاکرات فلسطین بدون حضور نمایندگان مردم فلسطین هیچ نتیجه ای نخواهد داشت

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از مذاکرات سازش در سرزمین های اشغالی،گفت: معتقدیم چنین روش هایی برای حل مسأله فلسطین نتیجه ای نخواهد داشت برای اینکه در این مذاکرات مسایل اساسی فلسطین و منطقه فراموش شده است. کسانی که می‌خواهند مذاکره کنند باید از ملت فلسطین نمایندگی داشته باشند اگر نمایندگی نداشته باشند ملت فلسطین حرف آنها را قبول نخواهد کرد. در فلسطین باید یک رفراندوم آزاد برگزار شود تا مردم فلسطین درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند و این عین منشور سازمان ملل است. گفتگوی چند نفر در واشینگتن درباره حقوق ملت فلسطین که منفصل از صحنه فلسطین هستند، هیچ نتیجه ای نخواهد داشت چون ملت فلسطین در آن حضور ندارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سه سال قبل مردم فلسطین با شرکت در انتخابات، دولتی تشکیل دادند ولی متاسفانه دولت‌های آمریکایی و اروپایی با رای مردم و در واقع با منشور ملل متحد و دمکراسی مخالفت کرده وآن دولت را تحت تحریم و محاصره قرار دادند.

نظام قضایی ایران بسیار پیشرفته‌تر و انسانی‌تر از نظام قضایی  اروپا و آمریکاست

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره صدورحکم سنگسار برای یکی از متهمان زن در ایران گفت: آیا شما خبر دارید که قاضی برای ایشان حکم سنگسار صادر کرده است؟ این موضوع صرفا ادعای فردی در آلمان است ولی قاضی پرونده اعلام کرده اصلا چنین چیزی صحت ندارد و هنوز در مراحل دادرسی و تحقیق بوده و حکمی صادر نشده است. دستگاه قضایی ایران مستقل بوده و آیین دادرسی ما جزء مترقی‌ترین آیین‌های دادرسی در دنیااست. هر جرمی در چندین مرحله مورد رسیدگی قرار می گیرد یعنی اگر قاضی حکمی داد آن حکم قابل بررسی مجدد می باشد.

وی افزود: در ایران فرد متهم هم می‌توانند وکیل داشته باشد و هم می‌تواند در چهار مرحله تجدید نظرکند و بی شک نظام قضایی ایران بسیار پیشرفته‌تر و انسانی‌تر از نظام قضایی بعضی کشورهای اروپایی و آمریکاست.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره عمده ترین درخواست سران کشورها از ایران خاطرنشان کرد:امروز تقریبا همه دولت ها و ملت ها روش غرب و برخوردهای دولت آمریکا و متحدانش علیه ملت ایران را محکوم می کنند و در ملاقات های صورت گرفته صراحتا اعلام کرده اند که در موضوع هسته‌ای حق با ایران است و ملت ایران باید در برابر زیاده خواهی ها مقاومت کند.

کد خبر 116225
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز