پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: عملیات رویت هلال ماه شوال از عصر امروز پنجشنبه 18 شهریور آغاز می‌شود.

هلال ماه

حجت الاسلام و المسلمین  علیرضا موحدی نژاد روز پنجشنبه 18 شهریور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: حدود 150 گروه با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در ارتباط هستند که کار رویت هلال ماه نو را در سراسر کشور و در استان های مختلف انجام خواهند داد.

وی افزود: این گروه ها گزارشات خود را از رویت هلال ماه شوال به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال خواهند کرد.
سخنگوی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: در استان تهران نیز، هفت گروه رویت ماه شوال با ستاد استهلال همکاری خواهند داشت.

موحدی نژاد با بیان اینکه به احتمال زیاد روز جمعه هفته جاری، اول ماه شوال خواهد بود، گفت: کارشناسان در این امر اختلافی ندارند و احتمال اینکه روز جمعه، اول ماه نو باشد، بسیار است.


وی افزود: اگر هوا مساعد باشد، برای رویت هلال ماه شوال در روز پنجشنبه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

سخنگوی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به رویت هلال ماه شوال در سال گذشته، افزود: به دلیل اینکه مشخصات هلال ماه در سال گذشته، مشخصات دقیقی نبود، احتمال خطا بسیار بود و همین امر کار را سخت می کرد.
موحدنژاد گفت: خوشبختانه هلال ماه نو در سال جاری، مشخصات بهتری دارد و ضخامت آن نیز بیشتر است.

حجت الاسلام و المسلیمن 'فضل ا... ذاکری' دبیر ستاد استهلال دفتر مقام رهبری با بیان اینکه مساله استهلال یک مساله علمی است، گفت: برای رویت هلال ماه شوال از بهترین کارشناسان استفاده می شود.

وی افزود: رویت هلال ماه شوال از صدر اسلام وجود داشته است و به خاطر بعد علمی این مساله، از بهترین کارشناسان رویت هلال ماه که در ایران وجود دارند، استفاده می شود.

ذاکری اظهار داشت: به همین دلیل، اکنون ستاد استهلال دارای دو بخش است که یک بخش کمیته علمی و دیگری کمیته اجرایی است.

وی افزود: کمیته علمی در مساله استهلال ماه، از نظرات دانشمندان این حوزه استفاده می‌کند و پس از کسب نظرات، آن را برای اجرا به کمیته اجرایی ارایه می کند.

دبیر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اضافه کرد: استهلال ماه دارای ملاک‌های فقهی و علمی است که ملاک‌های فقهی آن توسط علما و روحانیون و ملاک‌های علمی آن نیز توسط متخصصین این امر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته ذاکری، برای رویت هلال ماه شوال در سال جاری، حدد 150 گروه رویت هلال ماه، در سراسر کشور با این ستاد همکاری خواهند کرد.

تلاش برای رویت هلال ماه را استهلال گویند. این عمل دارای ارزش نجومی است، زیرا ماه قمری ممکن است 29 یا 30 روز باشد و مشاهده ماه نو، گاه کاری دشوار و نیازمند محاسبات نجومی است.

از نظر اسلام نیز این کار مهم و مستحب محسوب می‌شود زیرا مناسبت‌های دین اسلام بر مبنای گاهشمار قمری تنظیم شده است.

کد خبر 115788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز