همشهری آنلاین: عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری رصد هلال رمضان امسال را دشوار دانست و گفت: منتظر گزارش گروه‌های استهلال هستیم تا نتایج رصد مشخص شود اما هنوز مشخص نیست که دوشنبه اول ماه مبارک رمضان است یا خیر.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین موحد نژاد افزود : هلال ماه رمضان امسال از نوع هلال‌هایی است که مشکل دیده خواهد شد و رصد آن دشوار و پیچیده است.

وی گفت: اغلب اعضای گروه‌های استهلال اطلاعات خوب نجومی دارند و دقیقا می‌دانند که هلال را در کجا باید جستجو کنند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری افزود: گروه‌های استهلال ابزار دارند و بررسی می‌کنند که ایا می‌توانند هلال را با چشم غیر مسلح ببینند یا نه و همه این مسایل راگزارش می‌کنند.

موحد نژاد گفت: کار ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری جمع آوری گزارش‌ها و بررسی آنها است و بعد این گزارش‌ها به دقت دسته بندی و سپس به مقام معظم رهبری ارائه می‌شود و شخص ایشان در این باره تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: انشاء الله فردا غروب و پس از پایان استهلال وضعیت مشخص می‌شود ؛بنای کار ما بر سرعت و دقت است اما مومنین روز دوشنبه را به نیت سی‌ام ماه شعبان روزه می‌گیرند و اگر در وسط روز مشخص شود ماه رمضان شروع شده است روزه این روز برای آنان روزه اول ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: استهلال در همه ماه‌ها صورت می‌گیرد اما حساسیت بیشتری برای استهلال ماه مبارک رمضان و ماه شوال وجود دارد

وی افزود:‌ مشکلی در استهلال ماه شوال امسال نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین موحد نژاد به تلاش‌های زیاد گروه‌های استهلال اشاره کرد و افزود: فقه شیعه به علم تکیه دارد و طبق آن عمل می‌کند.

وی گفت: دقت‌ها در ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بسیار زیاد است و این دقت در کشورهای دیگر به این حد نیست.

یک کارشناس استهلال ماه مبارک رمضان نیز در مصاحبه با این برنامه گفت: یک دسته از هلال‌ها بحرانی هستند ودر مرز دیده شدن یا دیده نشدن قرار دارند.

بوژمهرانی افزود : در یک سال ممکن است یک یا دو هلال در چنین شرایطی قراربگیرند و تعداد داده‌های رصدی درباره این هلال‌ها کم است، وی با اشاره به اینکه رویت برخی هلال‌ها بسیار آسان است افزود: هلال رمضان امسال به دلیل مختصات خاص و در ارتفاع کم افق بعد از غروب خورشید فردا با چشم غیر مسلح تحت هیچ شرایطی قابل دیدن نیست.

بوژمهرانی با بیان اینکه رویت با چشم مسلح به تجربه افراد بر می گردد افزود: رصدگران با تجربه دقیقا جای هلال را می‌دانند اما این شرایط دشوار حتی رصد گران حرفه ای را با چالش مواجه می‌کند.

کد خبر 141772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز