ستاد استهلال استان تهران در مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم (ع) مستقر است. اعضای این ستاد بلندترین نقاط تهران را مشخص کرده‌اند و ۵ گروه را با تجهیزات لازم به آن جا فرستاده‌اند تا هلال ماه شوال را رویت کنند. این گروه‌ها در مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم (ع) سال‌ها آموزش دیده‌اند و فوت‌وفن استهلال ماه را آموخته‌اند.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: «مهدی دانشیار» رئیس پژوهش مرکز نجوم آستان سیدالکریم (ع) است. او درباره فعالیت گروه استهلال استان تهران می‌گوید : «اعضای ستاد استهلال به ۵ گروه تقسیم و در ۵ نقطه مرتفع استان تهران مستقر شده‌اند. » ورامین، پرند، آبسرد، امامزاده هاشم (ع) و برج میلاد نقاطی هستند که برای استهلال ماه انتخاب شده‌اند.

ستاد استهلال در تکاپوی رویت ماه شوال |  استقرار ۵ گروه در ۵ نقطه مرتفع استان تهران


گروه‌های استهلال استان تهران سال‌ها در مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم (ع) آموزش دیده‌اند. دانشیار می‌گوید : «سال ١٣٧٩ و پس از تشکیل ستاد استهلال در دفتر مقام معظم رهبری، این ستاد در همه استان‌های کشور فعال شد تا در استان‌های مختلف به رویت ماه بپردازند و اطلاعات را به ستاد استهلال مقام معظم رهبری ارسال کنند. مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم (ع) از قطب‌های نجوم استان تهران است و ستاد استهلال استان تهران در این مرکز تشکیل شد. »

دانشیار آموزش و تجهیز ستاد استهلال را از برنامه‌های مرکز نجوم آستان ذکر می‌کند و می‌گوید : «وقتی ستاد استهلال استان تهران فعال شد، تعدادی از جوانان علاقه‌مند به علم نجوم و رویت هلال ماه، از نقاط مختلف استان تهران به مرکز مراجعه و مورد آموزش قرار گرفتند. این جوانان حدود ٢٠ سال در آستانه عید فطر به استهلال هلال ماه پرداخته‌اند و به گروهی مجرب و ماهر تبدیل شده‌اند. »

ستاد استهلال در تکاپوی رویت ماه شوال |  استقرار ۵ گروه در ۵ نقطه مرتفع استان تهران

مرکز نجوم آستان سیدالکریم (ع) تجهیزات لازم برای رویت هلال ماه را در اختیار ستاد استهلال استان تهران قرار می‌دهد. دانشیار می‌گوید : «۵ گروه اعزامی به امکانات رصدی مناسبی مانند دوربین دوچشمی و تلسکوپ مجهز هستند تا استهلال با دقت بیشتری انجام شود. » نتایج استهلال گروه امشب به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

دانشیار دلیل تفاوت زمان استهلال ماه در کشورهای همسایه را تفاوت افق کشورها و اختلافات فقهی ذکر می‌کند. او می‌گوید : «افق کشورهای مختلف یکسان نیست و اختلاف افق یکی از دلایل تفاوت زمان استهلال ماه است، اما اختلاف‌های فقهی هم در این مسئله بی‌تاثیر نیست. در مذهب اهل سنت، اگر با محاسبات نجومی، وجود هلال ماه در آسمان اثبات شود، درحلول ماه شوال یقین پیدا می‌کنند، اما در کشورهای ایران، عراق، اردن و کویت که بر اساس مذهب تشیع حلول ماه نو را اعلام می‌کنند، باید حتما هلال ماه رویت شود. »



 

کد خبر 673699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha