مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

حجت‌الاسلام علیرضا موحد نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری است.

 وی جزو 3 نفر اولی است که در جهان رکورددار رصد نازک‌ترین هلال ماه است. با وی در زمینه جایگاه اخترشناسی و نجوم در اسلام و فعالیت‌های مرتبط با استهلال گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اخترشناسی و نجوم چه اهمیتی در اسلام دارد؟

نجوم در چند بخش علوم‌اسلامی نقش مؤثر و مهمی ایفا می‌کند؛ در مسائل اعتقادی مانند درک عظمت آفریدگار و نظم بسیار دقیق و پیچیده‌ای که بر آن استوار گردانیده است؛ به عبارت بهتر آشنایی با جهان هستی و دانش ستاره‌شناسی و کیهان شناسی سبب ایجاد ایمانی قوی‌تر و ارتباط محکم‌تری با پروردگار و خالق آن می‌شود.

از سوی دیگر با نگاهی به قرآن می‌توانیم آیات بسیار زیادی را بیابیم که در مورد مسائل مربوط به فضا، ستارگان، گذشته، حال و آینده جهان هستی است و مطمئنا دانستن نجوم به فهم بیشتر، دقیق‌تر و عمیق‌تر آنان کمک می‌کند. یکی از تعاریف دانش نجوم، علم به مواضع اجرام آسمانی، حرکات آنها، ساختار جهان و سرگذشت و سرنوشت آن است و چون قرآن به این موارد اشارات زیادی دارد بنابراین فهم خوب آیات منوط به دانستن نجوم است.

نقش دیگر دانش ستاره شناسی در مسائل عملی اسلام است مانند پیداکردن جهت قبله، اوقات شرعی و رویت هلال ماه. در این زمینه کسانی که نجوم را بهتر می‌دانند و به‌صورت تخصصی آن را آموخته‌اند می‌توانند وارد شوند و کار کنند. با توجه به این مطالب اهمیت نجوم در علوم اسلامی روشن می‌شود.

  • با توجه به اینکه شما عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستید، در مورد فعالیت‌های این دفتر توضیح دهید.

رویت هلال اگر توسط افراد با تجربه و آموزش دیده انجام نشود احتمال اشتباه و وجود اشکال در آن وجود دارد بنابراین گزارش‌های داده شده قابل اعتماد نخواهند بود، در نتیجه یکی از کارهای این دفتر آموزش مستمر افراد و گروه‌هایی است که با دفتر در ارتباط هستند.

همچنین کسانی که در این دفتر مشغول به کار هستند از تخصص لازم برای بررسی دقیق و علمی گزارش‌های داده شده از رویت هلال برخوردارند و گزارش‌ها را با طرح سؤالات معینی از گزارشگران بررسی و طبقه‌بندی می‌کنند تا در اختیار مقام معظم رهبری قرار گیرد. این ستاد همچنین ابزار‌ها و وسایلی را به‌طور مستقیم در اختیار گروه‌های ذکر شده قرار می‌دهد یا آنها را به مراکزی برای دریافت این ابزار معرفی می‌کند.

  • شما جزو رکورددارهای رویت هلال ماه هستید درباره این نوع رکورد توضیح دهید.

هرچه زمان بیشتری از مقارنه ماه با خورشید و آغاز ماه نو بگذرد هلال ضخیم‌تر می‌شود، بنابراین دیدن نازک‌ترین هلال و در حالی که سن کمی دارد یکی از رکورد‌های جهانی محسوب می‌شود؛ البته این هلال کمتر از یک درصد ماه کامل است بنابراین رویت آن بسیار مشکل است. در حال حاضر رکورد من که در سال 81 ثبت شد در جایگاه سوم است و خوشبختانه رکورد‌های اول و دوم نیز متعلق به محسن شریفی و قاضی میرسعید است.

  • آیا درباره تطابق آیات قرآن کریم با کشفیات نجوم فعالیتی انجام داده‌اید؟

کارهای انجام شده در این زمینه خیلی حساب شده و دقیق نبوده است. اینگونه فعالیت‌ها نیاز به یک تیم تحقیقاتی و متخصص در زمینه نجوم دارد. عده‌ای در زمینه اطلاعات قرآنی بسیار متخصص هستند و عده‌ای در زمینه نجوم. باید فصل مشترکی در این زمینه ایجاد شود. 

کد خبر 74463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز