مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

گروه دانش – حمیدضیایی پرور: آسمان نمای تهران یکی از معدود نقاط مورد علاقه دوستداران آسمان در تهران است که می‌توانند بدون دغدغه مسائل و مشکلات شهری، ساعتی از نزدیک با کم و کیف ستارگان و سیارات و کهکشان‌ها آشنا شوند.

مجید مهرابی، مدیر آسمان نمای تهران در باره امکانات این آسمان نما به همشهری می‌گوید: آسمان نما مکانی است سرپوشیده که به وسیلة دستگاه مخصوصی به نام پلانتاریوم، آسمان و اجرام سماوی به‌صورت مصنوعی روی سقف گنبدی شکل آن بازسازی شده و با توجه به تصاویر، توضیحات مختصری در مورد مسائل مختلف نجومی ارائه می‌شود. حاصل کار آسمان نما چنین است که بازدید‌کننده را برای مدت کوتاهی از شلوغی و آلودگی شهری جدا کرده و در تخیل به آسمان شب‌های پرستاره روستاها و مناطق کویری می‌برد و او را در مقیاس کوچکی با جهان وسیع آفرینش آشنا می‌سازد.

به گفته مهرابی، آسمان نمای تهران در تاریخ 27 اردیبهشت 1372 با همت سازمان جغرافیایی در خیابان معلم، تاسیس شد و در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های این سازمان مشغول فعالیت است. هدف از احداث این مرکز، ترویج علم نجوم و ستاره شناسی در جامعه است.

مدیر آسمان نمای تهران می‌افزاید: این مرکز به وسیلة دستگاه پلانتاریوم و لوازم جانبی آن توانایی به تصویر کشیدن این موارد را دارد: 5800 ستاره که ثوابت نیمکرة شمالی و جنوبی را تشکیل می‌دهند، کهکشان راه شیری، منظومة شمسی شامل خورشید و سیارات و نحوة حرکت سیارات به دور خورشید و نیز چگونگی چرخش ماه به دور زمین، نحوة حرکت ظاهری خورشید و سیارات و ماه روی خط دایره البروج و نشان دادن چگونگی پیدایش فصول چهارگانه، استوای سماوی، نصف‌النهار سماوی و دایره البروج، قمرهای مصنوعی، شهاب‌ها، دنباله دارها و نحوة حرکت آنها در آسمان، صور فلکی نیمکرة شمالی و جنوبی و بزرگ‌ترین سیارة منظومه شمسی یعنی مشتری و 4قمر آن  که دربارة هر کدام از موارد فوق توضیحاتی در هنگام نمایش ارائه می‌شود.

وی می‌گوید: در حال حاضر 2برنامه برای مراجعین بر حسب نیاز نمایش داده می‌شود که عبارتند از:

1- «برنامه منظومه شمسی»: این برنامه بیشتر در مورد منظومه شمسی و خصوصیات خورشید و سیارات اطلاعات مفیدی به بازدیدکنندگان می‌دهد. همچنین در این برنامه در مورد مسائلی چون سال نوری، کهکشان راه شیری، پیدایش فصول، شهاب‌ها و شهاب سنگ‌ها، دنباله دارها، قمرهای مصنوعی و صور فلکی عمدة 4فصل مطالبی ارائه می‌شود.

2- «برنامه صور فلکی دایره البروج»: برنامه مذکور ضمن آشنا کردن مراجعین با برخی از مفاهیم نجومی، صورفلکی را مورد بررسی قرارداده، نحوة نامگذاری صور فلکی و ستاره‌های آنها را توضیح می‌دهد. از مباحث عمدة این برنامه صورفلکی 12گانه دایره‌البروج (مسیر ظاهری حرکت خورشید) است و نحوة پیدا کردن هر یک از این صور نیز تشریح می‌شود.
به گفته مهرابی آسمان نمای تهران شامل یک سالن فرعی نیز هست که با استفاده از
 ویدئو پروژکتور، نرم افزار‌های نجومی به نمایش درآمده و حضار جهت برنامه اصلی آماده‌سازی‌ می‌شوند. از دیگر امکانات مرکز، نمایشگاه کتاب و نرم افزارهای نجومی است.

کد خبر 74461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز