همشهری آنلاین: دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی کارشناسان رویت هلال این است که رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه بسیار ضعیف بوده و لذا پیش‌بینی می‌شود روز جمعه عید فطر باشد.

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد صبح امروز سه‌شنبه ۱۵ مرداد در نشستی خبری، از اعزام ۱۵۰ گروه رصدگر در سراسر کشور برای استهلال هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه خبر داد و گفت: تمامی گزارش‌های گروه‌های رصدی سریعا به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کارشناسان این است که احتمال رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه بسیار ضعیف بوده، لذا انتظار این است که جمعه، روز عید فطر باشد و اگر برخلاف این پیش‌بینی‌ها گزارش‌های اطمینان بخشی به ما برسد به اطلاع مردم خواهیم رساند.

این عضو کمیته ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری همچنین با تاکید بر این‌که «طبق محاسبات نجومی و تجارب سال‌های گذشته رویت ماه شوال در غروب چهارشنبه احتمال بسیار ضعیفی دارد» گفت: با این حال گروه‌های رصدی در غروب چهارشنبه برای رویت هلال به مناطق مختلف اعزام می‌شوند و کار رصد را انجام می‌دهند و حرف آخر را گزارشات رصدگران خواهد زد و فقهای ما نیز در کنار مبانی فقهی و اصولی محاسبات نجومی و رویت را لازم می‌دانند و این به معنای پذیرش مسایل علمی در این مساله است.

موحدنژاد یادآور شد: غروب پنج‌شنبه هلال حتی با چشم غیرمسلح نیز در بخش‌های مختلف به ویژه مناطق جنوبی کشور قابل رویت خواهد بود و در بخش‌های شمالی یک مقدار رویت با چشم غیرمسلح مشکل خواهد بود.

دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که «کار رویت هلال معمولا از زمان غروب خورشید به مدت یک ساعت انجام می‌شود» گفت: در ایران گروه‌های رصدی سعی می‌کنند بعضی از هلال‌ها را که شرایط خاصی دارند قبل از غروب و در روز رصد کنند که در این باره استفتائی که از مقام معظم رهبری و مراجع گرفتیم اغلب مراجع فرمودند رصد در روز مشکلی ندارد و اگر رویت شود ثابت می‌کند که اول ماه است. هرچند رصد در روز،‌ کار خیلی سختی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که چند ماه قمری پی درپی ۳۰ روزه باشد؟ اظهار کرد: آنچه در بین منجمین شهرت داشته این است که تا چهار ماه می‌تواند پی‌در پی ۳۰ روزه باشد و تا سه ماه می‌تواند ۲۹ روزه باشد، اما بیشتر از این نمی‌تواند باشد و بررسی‌ها نیز این را نشان داده است البته ۱۰۰ سال یکبار به صورت نادر امکان دارد که ۵ ماه پی‌در پی ماه قمری ۳۰ روزه باشد.

موحدنژاد همچنین در خصوص اهمیت محاسبات نجومی در رویت هلال نیز گفت: محاسبات نجومی در خیلی از موارد می‌تواند معلوم کند که هلال قابل رویت است یا نیست. البته پیش‌بینی کارشناسان قبل از رویت متفاوت است، بنابراین رصد عملی جایگاه خاص خود را دارد و اینکه در فلان کشورها در فلان روز هلال قابل رویت باشد برای ما ملاک نیست. زیرا رویت هلال مساله بسیار مهمی بوده و جنبه ریاضی‌، تجربی و علمی دارد.

کد خبر 226108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز