دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر مرکز پژوهش‌های فلکی و نجومی با اشاره به ویژگی‌های هلال ماه شوال سال ۱۴۳۴ هجری قمری گفت: هلال ماه شوال پنجشنبه هفدهم مرداد قابل رویت است.

دین

حجت الاسلام محمد صالح نجف، مدیر مرکز پژوهش های فلکی و نجومی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به ویژگی های هلال نوی ماه شوال تصریح کرد: بر اساس محاسبات صورت گرفته در این مرکز هلال ماه شوال سال 1434 هجری قمری پنجشنبه 30 رمضان (مصادف با 17 مرداد) قابل رویت است.

وی ادامه داد: بر اساس همین محاسبات در قاره های آسیا، آفریقا، اروپا، استرالیا و شمال آمریکا حتی با چشم غیر مسلح قبل رویت نیست.

احتمال دیده شدن هلال شوال در روز چهارشنبه در آمریکایی جنوبی

مدیر مرکز پژوهش های فلکی و نجومی گفت: ولی همین محاسبات نشان می دهد، احتمال رویت این هلال با چشم غیر مسلح در جنوب آمریکای جنوبی و در کشورهایی مثل شیلی و آرژانتین در روز چهارشنبه در صورت مساعد بودن هوا و جو امکان پذیر است.

وی با اشاره به آراء برخی از رصدگران در خصوص رویت هلال شوال با چشم مسلح افزود: برخی از رصد گران معتقدند که احتمال رویت هلال نوی قمری با چشم مسلح و به وسیله تلسکوپ در مرکز و جنوب قاره آفریقا و مرکز قاره آمریکا وجود دارد.

حجت الاسلام نجف تصریح کرد: البته برخی از رصدگران احتمال دیده شدن این هلال را با چشم غیر مسلح در جنوب غربی آفریقا ممکن دانسته که البته با توجه به سوابق رصدها این احتمال ضعیف بوده و متعاقبا تا اثبات آن باید تا روز چهارشنبه مصادف با 29 رمضان صبر کرد.

هلال شوال روز پنج شنبه در ایران قابل رویت است

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های این هلال در شهرهای ایران گفت: هلال شوال در افق شهرهای ایران دارای افق بالایی نیست و درخشندگی خوبی داشته و اختلاف سمت بالای آن نیز خوب است که همه این موارد امکان رویت این هلال در روز پنج شنبه امکان پذیر است.

مدیر مرکز پژوهش های فلکی و نجومی ادامه داد: مشخصات این هلال در کشورهای منطقه نیز حکایت از عید بودن روز پنج شنبه داشته و هر چه به طرف جنوب حرکت کنیم، هلال نو شوال به سادگی قابل رویت است.

وی با اشاره به مشخصات این هلال خاطرنشان کرد: وضعیت این هلال به گونه‌ایست که هر چه به طرف شمال کره زمین حرکت کنیم از قابلیت رویت پذیری آن کاسته شده و وضعیت رصد آن سخت‌تر می‌شود.

هلال شوال در شمال روسیه، کانادا و قاره اروپا حتی روز پنج شنبه هم قابل رویت نیست

حجت الاسلام نجف افزود: در همین راستا می توان گفت که در برخی شهرها شمالی روسیه و شمال کانادا و کشورهای شمالی قاره اروپا هلال در روز پنج شنبه قبل از غروب خورشید غروب کرده و عملا این هلال قبل ار غروب آفتاب قابل رویت نخواهد بود.

وی در ادامه در خصوص استقرار گرو‌ه‌های رصدی این مرکز اضافه کرد: گروه‌های رصدی ستاد استهلال مرکز پژوهش‌های فلکی و نجومی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (29 و 30 رمضان) به رصدگاه‌های منتخب اعزام می‌شوند.

وی گفت: این گروه‌ها پس از دریافت گزارش رصدها این اطلاعات را در اختیار دفاتر معظم تقلید قرار خواهد گرفت تا بر اساس محاسبات علمی این گزارش‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید این گزارش ها عید اعلام می شود.

کد خبر 226023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز