یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

برخی از اداره‌کنندگان اغذیه‌فروشی‌‌ها و حتی رستوران‌های سطح شهر تنها چیزی را که به‌روز می‌کنند قیمت‌های داخل منو یا همان فهرست غذاست و به چیز دیگری دست نمی‌زنندحال آنکه گاهی مواداولیه آنها آنچنان جدید و استاندارد نیست.

لیست قیمت

گاهی نیز مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌‌‌کنید صاحب اغذیه‌فروشی یا رستوران، حاضر نیست غلط‌های املایی فهرست غذا را درست کند و در نتیجه به‌جای ژامبون، ژانبن به مردم می‌فروشد. از سوی دیگر برخی از شاغلان این صنف نیز نان‌های باگت و فرانسوی را آن‌قدر پشت در‌های مغازه منتظر می‌گذارند که گنجشک‌ها به‌سراغ آنها رفته و کیسه‌ها را برای رسیدن به نان‌ها پاره می‌کنند. به‌هر حال از آنجا که بهتر است جور دیگری به پرنده‌های گرسنه غذا داد باید هرچه‌ زودتر کیسه‌های نان و کاهو را از سطح پیاده‌رو به داخل مغازه‌ برد.

اخلاق حرفه‌ای

برخی تصور می‌کنند اخلاق حرفه‌‌ای به این معنی است که فقط تمام شرح وظایفی را که برای آنها تعیین شده به بهترین نحو انجام دهند حال آنکه به نظر می‌رسد این مورد باید به‌علاوه ندای وجدان شود تا نتیجه کار بهتر از پیش باشد.

برای نمونه در شرح وظایف شخصی که مسئول تحویل‌‌دادن جنازه در بیمارستان‌ها و سایر اماکن به خویشاوندان متوفی است هیچگاه قید نشده که وی نباید با گوشی تلفن صحبت کرده و با دوست و آشنا به‌اصطلاح خوش و بش کند حال آنکه ندای وجدان زیرگوش هر شخص آگاهی زمزمه می‌کند که این نوع صحبت‌ها را می‌توان در غیاب صاحب‌عزا انجام داد.

این مورد به اشخاص یاد‌شده محدود نمی‌شود و هریک‌ از ما به فراخور کار و حرفه یا موقعیتی که در آن واقع می‌شویم می‌توانیم نسبت به حال خاص همنوعان خود بی‌تفاوت نباشیم.

تلافی بر سر تاب

گویا بعضی از افراد چون در دوران کودکی‌شان چنان که باید و شاید امکانات تفریحی را در اختیار نداشته‌اند، با دیدن امکانات کودکان امروزی به نوعی تلافی می‌کنند. به هر حال از قدیم گفته‌اند: «آدم از کوچکی بزرگ می‌شود». اما گهگاه تلافی آنها با آسیب‌‌رساندن به وسایل عمومی مانند وسایل بازی جدید بچه‌ها که در چند سال اخیر شهرداری در اکثر بوستان‌های شهر نصب کرده است، همراه می‌شود.

برای ‌نمونه مانند آنچه در تصویر می‌بینید چند نفر از افراد بزرگسال هنگام ترک یکی از پارک‌های شمال‌شرق پایتخت، با چرخاندن صندلی تاب‌ها روی میله افقی آن، کاری کرده‌ بودند که هیچ کودکی قادر به درست‌کردن آن نبود. این در حالی بود که در آن زمان، چند نفر سالمند در پارک حضور داشتند که شاید درست کردن این تاب‌ها برای آنها هم کاری سخت به نظر می‌رسید و اگر گذر نگارنده به آنجا نمی‌افتاد، بچه‌ها باید قید بازی با تاب را می‌زدند.

از لامپ شمعی تا شمع

اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از این است که بهای برق مصرفی افزایش می‌یابد. با‌وجود این، بعضی از خانواده‌ها هنوز به استفاده به‌صرفه لامپ‌های کم‌مصرف اعتقادی ندارند و همچنان خانه خود را با انواع لامپ‌های غیرکم مصرف روشن می‌کنند.

این خانواده‌ها گاهی لامپ‌های یک لوستر چندشاخه را از نوع معمولی طرح شمعی انتخاب می‌کنند و می‌گویند لامپ‌های دیگر ظاهر لوستر را زشت می‌کند. این در حالی است که با اجرا شدن طرح هدفمندی رایانه‌ها ممکن است گرانی برق باعث شود تا لوستر آنها خاموش شود و مجبور به استفاده از شمع شوند. بنابراین بهتر است برای صرفه‌جویی در برق مصرفی‌شان هم که شده هرچه زودتر لامپ‌های کم‌مصرف را به‌کار ببرند و رعایت این مورد را به اطرافیان هم توصیه کنند.

 

کد خبر 115493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز